Give yourself a break

Drie tips voor zelf-compassie

De 3 aspecten van zelfcompassie heeft: Dit zijn: 1 mindfulness, 2 medemenselijkheid, en 3 vriendelijkheid. Hierover hoor je meer in de loop van de compassieweek, als je daar aan mee doet (zie hierboven).

Is december ook voor jou een hectische maand? Als je een beetje op mij lijkt, dan heb je wellicht juist in de decembermaand wat zelfcompassie nodig: het is een drukke maand, allerlei dingen van het jaar moeten afgerond, terugblikken, boodschappen doen, de kerstboom optuigen, misschien kaarten schrijven, de feestdagen voorbereiden, aandacht geven aan mensen die het moeilijk hebben, kortom, ik ren me rot, om straks op kerstavond en oudjaarsavond rustig te kunnen zitten….

Soms geeft december ook verdriet, frustratie of gemis. Als je alleen bent, ziek bent, iemand verloren hebt, kunnen de feestdagen er enorm in hakken. Of als 2017 je niet heeft gebracht wat je had gehoopt, maar je je vooral teleurgesteld voelt. Of misschien schuurt het een beetje tussen jou en je schoonmoeder (of schoonzoon, of wie dan ook). Of misschien snoep je teveel. Of misschien is het een heerlijke maand, maar alleen wat te druk en te vol.

Juist in deze maand kunnen we zelfcompassie nodig hebben. Daarom vandaag de 3 stappen van de

Zelf-compassie pauze

Wanneer je merkt dat je gestresst bent of iets lastigs meemaakt, kijk dan of je de spanning in je lichaam kunt ervaren. War voel je dit het meest? Maak contact met de spanning zoals die in je lichaam naar voren komt.

Zeg tegen jezelf:

Stap 1 “Dit is een moeilijk moment!” (Op een vriendelijke, liefdevolle toon, in je eigen woorden, misschien “Ach lieverd, dit is moeilijk”)

(Dit opmerken is mindfulness. Je bent je bewust van de spanning, en van het lastige moment. Sta er bij stil. Erken het!)

Stap 2 “Dit is een aspect van een mensenleven; het moeilijk hebben hoort bij het leven.” (Op een accepterende toon. Sta stil bij het gegeven, dat ieder mens in zijn leven pijn, verdriet, narigheid meemaakt. Daarin zijn we verbonden met elkaar. Niemand ontkomt eraan.)

(Dit benoemen is het erkennen van aspect 2, Medemenselijkheid.

Andere zinnen die jou misschien beter liggen zijn:

  • Andere mensen voelen zich ook zo
  • Ik ben niet de enige
  • We worstelen allemaal in ons leven)

Leg je handen op je hart, voel de warmte van je handen en de zachte aanraking van je handen op je borst. Vraag jezelf af: “Wat heb ik nu nodig om te horen?” Het antwoord is een uiting van zelf-vriendelijkheid.

Stap 3 “Laat me vriendelijk voor mezelf zijn.”

of

  • Moge ik mezelf de liefde geven die ik nodig heb
  • Laat me leren mezelf te accepteren zoals ik ben
  • Dat ik veilig mag zijn
  • Dat ik sterk mag zijn
  • Mogen wij leven in vrede
  • Ik wens mezelf toe dat ik mezelf kan vergeven
  • Laat ik leren mezelf te vergeven
  • Ik gun mezelf liefde

Deze stap helpt je contact te maken met liefde en vriendelijkheid in jezelf, vanaf het moment waar jij nu bent.

Dan rond je de oefening rustig af. 😉

I wish I could show you, when you are lonely or in darkness the astonishing light of your own being

Hafiz

CC BY-NC-ND © 2017 Hende Bauer/Centrum voor Mindfulness Den Haag, alle rechten voorbehouden.

ALS JE WILT KUN JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, WEBPAGINA OF NIEUWSBRIEF als je deze tekst erbij zet, met een werkende link naar de website:
“CC BY-NC-ND © 2017 Hende Bauer van het Centrum voor Mindfulness Den Haag, www.centrummindfulness.nl”

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.