Stressbeheersing door de mini pauze

Half an hour of meditation each day is essential,
except when you are busy.
Then a full hour is needed.

Saint Francis de Sales

Er is altijd wel iets dat nog gedaan moet worden. Een klus moet af, de was gedaan, de mail afgehandeld, een verslag geschreven. “Eerst nog even dit, en dan mag ik weer rust nemen.”

“Moeten” gaat voor “mogen”? Veel mensen jakkeren maar door van het een naar het ander, waarbij nuttige dingen, belangrijke dingen, “moet”-dingen steeds voorgaan boven ontspannen, tijd nemen, genieten, iets voor jezelf doen, iets dat schijnbaar nutteloos is.

Dit geeft vroeg of laat problemen. Op de korte termijn ben je misschien moe, kun je moeilijk tot rust komen, tolt je hoofd nog als je in bed ligt, of als je meteen in slaap valt, wordt je wakker en staat je hoofd meteen weer in de werk-en-doestand. Of je familie en vrienden voelen zich tekortkomen. Op de langere termijn gaat het leven wat van zijn charme verliezen en voel je je uitgewoond en vlak. Op de nog langere termijn kun je overwerkt, overspannen of burnt-out raken.

Het is ontzettend belangrijk om pauzes te nemen. Om jezelf rust te gunnen, tijd voor jezelf te nemen, momenten te creëren waarin je even niet iets hoeft.

Sterker nog dit is nodig! Er is de link met schoenen. Je moet niet elke dag dezelfde schoenen dragen, maar deze bij voorkeur om de dag of elke dag een ander paar (afhankelijk uiteraard van hoeveel paar schoenen je hebt ;-)) ). Dit is beter voor het behoud van je schoenen en blijkbaar ook voor je voeten.

Als je jezelf in vorm wilt houden, zodat je in staat ben op optimaal te functioneren en presteren, dan heb je afwisseling nodig tussen inspanning en ontspanning. vroeger toen mensen met paarden en koetsen reisden, namen ze ook bij elke rustplaats nieuwe paarden zodat de paarden konden rusten voor ze weer verder reisden. En wat voor paarden geldt, en voor schoenen geldt, dat geldt dus ook voor jou.

Lange of korte pauzes. Langere pauzes, bijvoorbeeld door ontspannende en sociale bezigheden, door te bewegen en voldoende te slapen zijn natuurlijk een eerste vereiste. Maar daarnaast zijn er veel effectieve en kleine pauzes mogelijk.

Hier enkele tips voor mini-pauzes.

  1. 3AH: Onderbreek je bezigheden enkele malen per dag en neem een pauze van 1 tot 3 ademhalingen. Begin met 3, na verloop van tijd is 1 wellicht voldoende. Doe deze ademhalingen met aandacht en hervat je bezigheden. Dit kost praktisch geen tijd.
  2. Routine-activiteit: Neem een terugkerende bezigheid en doe die met aandacht voor jezelf. Laat bewust je werk of je taken of je bezigheden even voor wat ze zijn en wees bij je prozaïsche bezigheid. Voorbeelden zijn: een deur sluiten, naar de WC gaan, je handen wassen, koffie halen.
  3. Wachten is tijd voor jezelf: Gebruik de verloren momenten die je door de dag heen tegenkomt. Als je computer er lang over doet een document te openen, als je bij een stoplicht staat, als je een kopie staat te maken. Deze tijd is “vrij” je hoeft even niets, neem deze tijd voor jezelf. Geef aandacht aan jezelf, voel je adem, je lichaam.
  4. Eten en drinken. Vroeger, lang lang geleden, waren lunchpauzes en koffie- en theepauzes bedoeld als pauze. Tegenwoordig lijkt het wel alsof deze tijd een voortzetting van het werk is. Mensen eten achter hun computer, mailend, werkend, sms-end opf zijn ondertussen in overleg. Multitaskend. Oefen ermee om deze momenten als een rustpauze te beschouwen….
  5. Uit het raam kijken. Laat de boel even de boel en loop naar het raam. Kijk naar de lucht, het weer. Naar een boom of een struik, iemand die voorbij loopt, een gebouw. Laat je ogen hun gang gaan. Een halve minuut of 10 seconden.
  6. Een timer gebruiken. Zet een timer op 25 minuten en focus je op 1 bezigheid. Als die klaar is en de timer is nog niet gegaan, neem dan een volgende. Na die 25 minuten neem je een pauze. Al is het maar 3 minuten. Dan zet je weer de timer. Zo wissel je inspanning en ontspanning af.
  7. Maak contact met wie je tegenkomt. Gebruik de momenten waarop je iemand spreekt, als een pauzemoment, waarin je echt je aandacht op die ander richt. Wees je bewust dat je met iemand praat of naar iemand kijkt. Bijvoorbeeld in een winkel als je boodschappen doet, iemand bij een receptie, iemand die je op straat tegenkomt.

Tijdwinst of tijdverlies? Het lijkt misschien of al deze dingen je teveel tijd gaan kosten. Als je veel tijdsdruk ervaart, veel te doen hebt, is het soms lastig om jezelf tijd te gunnen. Toch raad ik je aan dit te doen, en uit te zoeken hoe dit voor jou werkt. Ik heb al vaak van mensen gehoord, dat 1 minuut stilzitten ze het gevoel geeft van zeeën van tijd te hebben. En als je hoofd iets opgeruimder is, kun je beter hoofd- en bijzaken onderscheiden waardoor je minder tijd verspilt aan triviale dingen.

The way to do is to be
Lao Tze

CC BY-NC-ND © 2016 Hende Bauer/Centrum voor Mindfulness Den Haag, alle rechten voorbehouden.

ALS JE WILT KUN JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, WEBPAGINA OF NIEUWSBRIEF als je deze tekst erbij zet, met een werkende link naar de website:
“CC BY-NC-ND © 2016 Hende Bauer van het Centrum voor Mindfulness Den Haag, www.centrummindfulness.nl”

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.