Mindfulness vervolgprogramma’s

alles openen
alles sluiten

Introductieworkshop compassietraining

Dit is een introductieworkshop over (zelf-)compassie, als inleiding bij de compassietraining Mindfulness Based Compassionate Living.

Zelfcompassie helpt je om jezelf te behandelen zoals je een goede vriend zou behandelen: steunend, meelevend, stimulerend. Dat doen we meestal niet: we zijn voor onszelf harder, strenger, zakelijker.

In de workshop maak je kennis met wat compassie en zelfcompassie zijn, en ontdek je waarom dat zo nuttig is voor de meesten onder ons. Ook doe je een korte oefening om iets van de training te ervaren. En je ontmoet de trainster, Hende Bauer.

Uit deze workshop neem je al meten iets mee om te gaan toepassen in je eigen leven. De workshop wordt als heel krachtig en informatief ervaren!

Ben je hard voor jezelf, ben je zelfkritisch? Heb je soms moeite moeilijke gevoelens los te laten? Ben je in het contact met anderen soms ook streng, snel oordelend? Ben je nieuwsgierig of het mogelijk is zachter, steunender en stimulerender voor jezelf te zijn?

Daarbij helpt compassie en zelfcompassie! Leuk als je komt!

Datum en tijd
Maandag 22 januari 2018 19:30 – 21:30.

Kosten
15

Komt deze tijd je niet uit? Stel je vragen per mail aan ons.

Inschrijven maandag 22 januari 2018

Compassietraining (Compassie & Zelfcompassie) (aanbevolen!)

VERVOLGTRAINING COMPASSIE EN ZELFCOMPASSIE

  • Heb je een basis in mindfulness, maar heb je moeite met het aspect “mildheid”?
  • Vind je het lastig om te gaan met pijn, frustraties, of emoties?
  • Ben je snel ontevreden over jezelf?
  • Heb je last van zelfkritiek, schaamte, oordelen over jezelf?
  • Ben je hard voor jezelf of anderen?
  • Vind je het lastig jezelf en anderen te accepteren zoals je bent?
  • Wil je leren een positievere, steunende houding voor jezelf te ontwikkelen?

Als je een of meer van deze vragen met ja hebt beantwoord dan is de compassietraining zeker iets voor jou!
De compassietraining is een prachtig programma, geschikt als vervolg op de mindfulnesstraining, en het werkt verdiepend en verzachtend.

Zowel in de Verenigde Staten, in het Verenigd Koninkrijk/Engeland, als in Nederland is na jaren ervaring en onderzoek een compassieprogramma ontwikkeld. Hende maakt gebruik van al deze methodieken.
Hende biedt 2 compassietrainingen aan. Deze gaan over dezelfde thematiek, maar de oefeningen, verhalen en opzet zijn verschillend. Je kunt kiezen op basis van datum en tijd, want beide programma’s zijn effectief, en er wordt uit hetzelfde vaatje getapt. Mocht je al een compassietraining hebben gevolgd, dan kun je gerust dezelfde training herhalen (dat geeft verdieping) of je kunt je laten verrassen door nog eens de andere variant te volgen.

Hoe gaat zo’n compassietraining?
Je verdiept je in liefde en vriendelijkheid, en in datgene dat liefde en vriendelijkheid in jezelf blokkeert. Je leert een scala aan basistechnieken, met het focus op mildheid, zachtheid, warmte en mededogen voor jezelf en anderen. Je krijgt een waaier van oefeningen, methodes, en woorden waar je zelf mee verder kunt na de training.
Je leert beter met leed en pijn omgaan, vergroot je je (zelf)acceptatie en verbetert je je relaties met anderen. Onderdelen zijn de pleasure walk, de mededogende body scan, en het werken met weerstand en verlangen.

COMPASSIETRAINING MBCL: Mindfulness-based Compassionate Living (maandagavonden februari-april 2018) 

Nieuw lesprogramma, gebaseerd op de MBCL ontwikkeld door Frits Koster en Erik van den Brink. In dit programma wordt stilgestaan bij de verschillende ‘standen’ waar we in kunnen staan: stress, jagen, kalmering, en hoe je daar wijzer mee om kunt gaan. Je traint jezelf in het meer contact maken met je kalmeringssysteem. Er wordt geoefend met verschillende invalshoeken en oefeningen, verhalen en gedichten, om je in staat te stellen makkelijk contact te maken met vriendelijkheid, mededogen, gelijkmoedigheid, vreugde, voor anderen en voor jezelf.
De meesten van ons zijn niet zo zachtaardig – juist voor onszelf, dus daar wordt extra aandacht aan gegeven. Het is een mooi programma voor na een mindfulnesstraining of andere basis in meditatie, als vervolg, verdieping en verzachting.
Deze training is gespreid over een aantal weken zodat je kan oefenen met het geleerde in je eigen leven, en dit kan gaan integreren. Je wordt geacht geregeld zelf te oefenen met behulp van audiobestanden.

De trainster: Hende Bauer werd opgeleid door Frits Koster en Erik van den Brink, en is toegelaten tot het MBCL Register A in 2017.

  • Start 5 februari 2018: 8 maandagen van 19:30-22:00 (met een mogelijke uitloop tot 22.15). 5, 12, 19, 26 februari, 5, 12, 19, 26 maart 2018. Reservedatum 9 april (s.v.p. ook graag vrijhouden). Oefendag op donderdag 8 maart 2018, van 10:00 tot 16:00 uur.
  • Trainster: Hende Bauer.
  • Op 22 januari 2018 is er een introductieworkshop voor deze MBCL training.

Kosten
De kosten voor deze training bedragen € 575 voor zelfbetalers, € 890 exclusief BTW voor als de werkgever betaalt. Prijs inclusief boek, werkbladen en audiobestanden, consumpties, en lunch op de oefendag.

COMPASSION INTENSIVE MSC Mindful Self Compassion (intensieve compassietraining van een week, juni 2018).

In de MSC wordt de basis van mindfulness kort herhaald en wordt verder gewerkt met een variatie aan oefeningen, die allemaal als bedoeling hebben je meer in contact te brengen met de bronnen van vriendelijkheid en mededogen in jezelf. Je leert jezelf op te vangen en te troosten en kalmeren, en makkelijker om te gaan met moeilijke situaties, emoties en mensen. Thema’s zijn o.a. genieten van je leven/voluit leven, compassie voor anderen en voor jezelf, omgaan met boosheid, betrokkenheid bij anderen en compassiemoeheid. Er is veel ruimte voor uitwisseling, maar het proces is individueel binnen een veilige groep. Mooie gedichten en verhalen zetten je aan het denken. De week is door de samengebalde vorm zeer krachtig. Zeer compleet.

De trainster: MSC/Mindful Self Compassion werd ontwikkeld door Chris Germer en Kirstin Neff. Hende Bauer is door hen getraind in 2011, 2013 en 2014. Zij ontving haar diploma van het Center for Mindful Self Compassion MSC in 2014. 

  • Start 4 juni 2018. Van maandag tot en met vrijdag: 4 tot en met 8 juni 2018 10.00-16.30 (houd rekening met een uitloop tot ongeveer 17.00 uur).
  • Trainster: Hende Bauer.
  • (Afhankelijk van de groepsgrootte samen met collega Astrid Wortel).

Kosten
Voor deze intensieve compassietraining bedragen 640 voor zelfbetalers en 930 exclusief BTW als de werkgever betaalt. Prijs inclusief boek, werkboek en audiobestanden, alle consumpties en 5 lunches.

COMPACTE VORM MSC: Mindful Self Compassion in 5 bijeenkomsten

  • Start 3 september 2018. Maandagen en dinsdagen van 10.00-16.00 (houd rekening met een uitloop tot ongeveer 16.30).  3, 10 en 17 september (maandagen), 25 september en 2 oktober (dinsdagen). De reservedag is op maandag 8 oktober van 10.00 tot 16.30 uur (s.v.p. ook graag vrijhouden). 
  • Trainster: Hende Bauer.

Kosten
Voor deze compacte compassietraining bedragen 575 voor zelfbetalers en 890 exclusief BTW als de werkgever betaalt. Prijs inclusief boek, werkboek en audiobestanden, alle consumpties en 5 lunches.

Inschrijven introductieworkshop MBCL 22 januari 2018

Inschrijven MBCL 5 februari 2018 (privé betaald)

Inschrijven MBCL 5 februari 2018 (door werkgever betaald)

Inschrijven 4-8 juni 2018 (privé betaald)

Inschrijven 4-8 juni 2018 (door werkgever betaald)

Inschrijven 3 september 2018 (privé betaald)

Inschrijven 3 september 2018 (door werkgever betaald)

Interesse in compassietraining voor professionals

PROM: Persoonlijke Routine Ontwikkelen in Mindfulness

Vervolgprogramma PROM:
Je Persoonlijke Routine Ontwikkelen in Mindfulness.

De ondertitel zou kunnen zijn: Elke Dag Mediteren.

  • Lukt het je maar niet om regelmatig te mediteren of te oefenen met mindfulness?
  • Heb je gemerkt dat mediteren jou echt helpt in je dagelijks leven, in je focus, stressbestendigheid, flexibiliteit, werk, relaties, communicatie?
  • Vind je het prettig om geregeld te mediteren?
  • Heb je al vaker geprobeerd er structuur in te krijgen?
  • Denk je dat je gewoonweg niet voldoende discipline hebt? En dat je harder je best zou moeten doen?
  • Merk je dat, goede bedoelingen ten spijt, er toch steeds weer de klad in komt?
  • Ben je op zoek naar manieren om deze goede gewoonte in te bouwen in je leven?
  • Ben je er nu aan toe om dit eens grondig aan te pakken?

Mensen die een mindfulnessprogramma hebben gevolgd, hebben hier meestal veel baat bij. Ze voelen zich na die 8 weken anders, kalmer, rustiger, opener; ze genieten meer van hun leven, en zijn opmerkzamer; hun relaties verlopen prettiger.
Aan het einde van de training nemen ze zich vast voor om dit in hun leven te houden, en het niet meer los te laten.
Ondanks deze goede resultaten, en de goede voornemens, verslapt na een tijdje toch de aandacht. De beoefening verwatert. Nog een tijd lang blijft de winst bestaan, en denk je misschien dat je het ook kunt vasthouden ook al mediteer je minder vaak….
En dan na een tijdje merk je toch, dat zowel het mediteren, als de effecten ervan het raam zijn uit gevlogen. Je vervalt weer in je oude patronen, en merkt dat je focus en stressbestendigheid weer verminderen. Je denkt nog wel aan mindfulness maar komt er niet meer aan toe.

Je gaat het wel een beetje missen.

Je doet wat halfslachtige pogingen om het weer op te pakken. Het vuur is er een beetje uit.

Je overweegt misschien zelfs de hele mindfulnesstraining opnieuw te volgen. En dat is natuurlijk prima, en zelfs heel zinnig. Want dan loop je de stof nog eens grondig door, en de tweede keer haal je er weer heel andere dingen uit.

Maar jij bent vooral op zoek naar een training toegespitst op het oppakken en weer inbouwen van meditatie. Waarbij je zoekt naar wat jou persoonlijk motiveert. Naar de hulpmiddelen die jou passen. Naar een structuur (of misschien juist geen structuur, we zijn tenslotte allemaal anders) die jou past. Naar praktische oplossingen voor de obstakels die je tegenkomt. En naar een mindful/aandachtige en compassievolle houding ten opzichte van jezelf.

Deze training bestaat uit 4 dagen, waarbij je in een groep, in tweetallen en vooral ook zelf thuis, met allerlei oefeningen en invalshoeken aan de slag gaat.

Er wordt gewerkt met (en klein beetje) theorie, technieken en vooral veel oefeningen uit verschillende invalshoeken. Er wordt gewerkt met positieve psychologie, gedragsmodificatie, problem solving technieken; oefeningen vanuit mindful self compassie en mindfulness training. In een eclectische mix, zodat er ook voor jou voldoende in zit dat jou zal passen.

Hende Bauer, de trainer, heeft 30 jaar ervaring zowel in psychotherapie, gedragstherapie, training van gedragsverandering, als sinds 17 jaar, zen, mindfulness en zelfcompassie. Ze heeft ruime ervaring in alle gebruikte methodes en technieken.

Qua tijdsinvestering moet je rekenen op elke dag ongeveer 5 à 15 minuten voor oefeningen en reflectie. En daarnaast natuurlijk de tijd die je wilt stoppen in mediteren :), alles tussen 5 minuten en 45 minuten is prima.

Data en tijden
4 zaterdagen: 20 januari, 27 januari, 3 februari en 10 maart van 10-16 uur.

Pauze
In de lunchpauze, die rond 12:30 zal zijn, wordt een eenvoudige maar smakelijke lunch aangeboden, bestaande uit belegde broodjes en fruit. Ben je vegetariër, laat het ons dan even weten, dan houden we daar rekening mee. [Met andere dieetwensen kunnen we helaas geen rekening houden.]

Kosten
Normale prijs 495. Bij inschrijving vóór 7 januari 2018 voor 367 (incl koffie, thee en lunches).

PS
Heb je nog vragen? Mail of bel gerust!
Ik kijk er naar uit om met je aan de slag te gaan!
Groetjes, Hende

Deelnemers over PROM (anonieme evaluaties)

“Ik heb nooit eerder aan zo een soort training gedacht, maar nu ik het heb gedaan lijkt het me echt onmisbaar.”

“Na het doen van deze vervolgtraining lukt het me nu vrijwel elke dag om te mediteren.”

“Ik liep vast in stress en had het verlangen om meer te mediteren, maar ervaarde ook een grote drempel. Ik wist niet ‘hoe’ ik moest beginnen en vol moest houden. Nu voelt het niet meer als een grote opgave.”

“Dit is een cadeautje voor jezelf. Het zijn dagen met rust en inspiratie!”

Inschrijven 20 januari 2018

Stiltedagen

Enkele malen per jaar wordt er een stiltedag georganiseerd, bedoeld voor diegenen die een van de mindfulnesstrainingen volgen of hebben gevolgd.
Zeer de moeite waard om je beoefening op te halen, op te frissen, jezelf te inspireren.
Ook leuk om eens een andere trainer te leren kennen.
Ook mindfulnesstrainers die zich willen opladen 🙂 of graag eens bij een ander in de keuken kijken 🙂 zijn zeer welkom!
Deze dag bestaat uit verschillende zitmeditaties, loopmeditatie, meditatieve bewegingsoefeningen. Er wordt gedurende de dag niet gesproken, behalve bij de opening, en in het laatste half uur, waarin ervaringen worden uitgewisseld.
Inclusief lunch.
Af en toe wordt er een stiltedag met een thema (Compassie bijvoorbeeld) gegeven, en af en toe een Verdiepende stiltedag. Deze thema- en verdiepende dagen worden door Hende Bauer zelf gegeven, en zijn bestemd voor diegenen die al eens eerder een stiltedag of retraite hebben meegemaakt. Verder si de opzet en prijs hetzelfde, en er wordt ook voor een eenvoudige lunch gezorgd.

  • Zaterdag 17 februari 2018 10.00-16.00 (door Nicolette Tijdgat).
  • Zaterdag 24 februari 2018 10.00-16.00 (door Dieta Kruise).
  • Donderdag 8 maart 2018 10.00-16.00 (door Hende Bauer) Thema: Mindfulness Based Compassionate Living (MBCL). Beperkt plek.
  • Zaterdag 17 maart 2018 10.00-16.00 (door Dagmar Burmeister).
  • Zaterdag 21 april 2018 10.00-16.00 (door Dagmar Burmeister).
  • Zaterdag 12 mei 2018 10.00-16.00 (door Nicolette Tijdgat).

Kosten voor deze stiltedagen € 57,- per dag (inclusief lunch).

Geef je nu op:

Inschrijven 17 februari 2018

Inschrijven 24 februari 2018

Inschrijven 8 maart 2018

Inschrijven 17 maart 2018

Inschrijven 21 april 2018

Inschrijven 12 mei 2018

Mindfulness vervolgavonden

Veel mensen die een mindfulnesstraining volgden, hebben behoefte aan verdere oefening, verdieping, inspiratie, of gewoon, samen met anderen oefenen.
Hiervoor bieden we maandelijkse vervolgavonden.

De avonden worden gegeven door Hende (tenzij anders vermeld).

Ze zijn toegankelijk voor mensen die al eerder een mindfulness training hebben gedaan, bij Hende, een van de collega’s van het centrum, of elders.
Ook mensen die op een andere manier een basis in mindfulness of meditatie hebben, zijn welkom.
Collega’s, mindfulness- of compassietrainers zijn ook van harte uitgenodigd om mee te doen!

Op een vervolgavond zal er gezamenlijk onder begeleiding van Hende worden gemediteerd. Er is ook ruimte voor vragen en enige uitwisseling.

De avonden hebben soms een thema (zoals compassie, deep listening, ruimte maken, acceptatie); andere avonden zijn oefenavonden met de vertrouwde oefeningen.

Vrienden en kennissen zijn welkom (mits ze enige ervaring hebben).

Bij voldoende interesse worden deze avonden georganiseerd.

 

Geef je op als geïnteresseerde

Mindfulness – Omarm je leven

Omarm je leven (Verdiepingstraining Aandacht en Bewustzijn).
Deze is bedoeld als een verdieping van de basistraining, waarbij met name wordt stil gestaan bij:

1. Hoe je meer van het mooie van het leven kan genieten. Je open stellen voor mooie, fijne, inspirerende ervaringen. Dankbaarheid. Zintuiglijk genieten.

2. Hoe je bewuster en kalmer kunt omgaan met moeilijke gevoelens, pijn en verdriet, zonder in automatische en onhandige reacties te schieten. Meer accepterend en daardoor meer keuzevrijheid te creëren voor jezelf.

3. Het werken aan een automatisch patroon van jezelf waar je last van hebt, en waar je bewuster en wijzer mee wilt leren omgaan. Hiertoe kiest elke deelnemer zelf een thema uit als leidraad voor tijdens de training.

Trainer: Hende Bauer

Data en tijden

  • Start 6 september. 6 donderdagavonden van 19:30 uur tot 21:30 uur. 6, 13, en 20 september, 4, 11 en 25 oktober 2018. (Houd rekening met een uitloop tot maximaal 22:00 uur.) De reservedatum is op donderdag 1 november 2018. Deze datum ook graag vrijhouden.

Kosten

De kosten voor deze trainingen bedragen 325 voor zelfbetalers, 495 excl. BTW voor bedrijven en instellingen. Incl. cursusmaterialen, audiobestanden, werkboek, leesboek, en lunch op oefendag, en inclusief individueel voorgesprek.

Ben je geïnteresseerd? Vul dan dit formulier in om dit aan ons te laten weten.

Testimonials

“Ik wilde meer mezelf zijn in tal van situaties, en kreeg na de training meer stabiliteit, continuiteit en vertrouwen in het leven. De training was heel plezierig, ontspannen en gezellig, waarbij ik me heel verwend voel door allerlei lekkere hapjes. Maar het gaat natuurlijk om de inhoud: op een prettige, rustige wijze en met een plezierige stem geleid. Heel goed om er steeds aan herinnerd te worden vooral niets te verwachten en alles wat gebeurt of niet gebeurt te laten komen. Heel langzaam ontstaat een omslag in je denken: niet meteen in de afweer schieten, denk in het hier en nu. Ik denk dat ik nog veel meer uit de training zou halen, als ik meer tijd had om te oefenen!”

Stella, psychologe, 60 jaar (over de vervolgtraining).

Inschrijven 6 september 2018 (privé betaald)

Inschrijven 6 september 2018 (door werkgever betaald)