Basisprogramma’s mindfulness MBSR en MBCT voor particulieren

alles openen
alles sluiten

Introductieworkshop mindfulness

Eens in de zoveel tijd organiseren we een introductieworkshop mindfulness.

  • Vraag je je af of mindfulness iets voor je is?
  • Weet je nog niet zeker of je een mindfulnesstraining wilt volgen?
  • Ben je benieuwd naar de sfeer op het centrum?
  • Wil je vrijblijvend kennismaken met de trainer?

Het programma bestaat uit

  • uitleg wat mindfulness is,
  • een beschrijving van het programma,
  • enkele korte oefeningen

In het fijne pand waar het Centrum voor Mindfulness Den Haag is gevestigd. Je proeft de sfeer, ontdekt de waarde van mindfulness en krijgt een indruk van de trainer. Een aangename avond of middag, waar je meteen iets aan hebt.

Data en tijden

  • Maandag 4 november 2019  | 19:30 – 21:00  uur
    door Dagmar Burmeister
  • Woensdag 13 november 2019  | 20:00 – 22:00  uur | Inschrijvingen gesloten
    door Hende Bauer
  • Maandag 9 december 2019  | 19:30 – 21:00  uur
    door Esther Frusch

Kosten

15

Kom je via Menzis/ SamenGezond, schrijf je dan in door een e-mail te sturen naar info@centrummindfulness.nl onder vermelding van je naam en telefoonnummer.

Inschrijven 4 november 2019

Inschrijven 9 december 2019

Mindfulnesstraining Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT)

Geschikt voor mensen met aanleg voor piekeren, angst of somberheid, stress of lichamelijke klachten, maar ook voor geïnteresseerden zonder klachten. Dit programma bestaat uit 8 dagdelen van 2 ½ uur, en een hele oefendag. Het programma overlapt met het stressreductieprogramma maar besteedt ook aandacht aan specifieke denkpatronen. De training wordt in het Nederlands gegeven.

Wil je uitgebreide informatie? Scroll dan even door naar beneden en klik onderaan op de knop ‘meer lezen over deze mindfulnesstraining’.

Data en tijden

  • Start 13 januari 2020  |  8 maandagavonden, 1 zaterdag
    Tijdstip:  19:30 – 22:00 uur
    Data: 13, 20 en 27 januari, 3, 10, 17 en 24 februari, 2 maart 2020
    + 1 Stiltedag:  zaterdag 22 februari 2020 van 10.00-16.00 uur
    Trainer: Esther Frusch
    (Esther Frusch is junior mindfulnesstrainer, de kosten voor deze training zijn daarom lager dan bij de basistraining gegeven door andere trainers.)
  • Start 3 maart 2020  |  8 dinsdagavonden, 1 zaterdag
    Tijdstip:  19:30 – 22:00 uur
    Data: 3, 10, 17, 24 en 31 maart, 7, 14 en 21 april 2020
    + 1 Stiltedag:  zaterdag 18 april 2020, 10.00-16.00 uur
    Trainer: Hergen Schuringa
  • Start 9 april 2020  |  7 donderdagochtenden, 1 woensdagochtend, 1 zaterdag
    Tijdstip:  10:00 – 12:30 uur (houdt ajb rekening met een mogelijke uitloop tot 12:45 uur)
    Data: 9, 16, 30 april; 7, 14, 20 (let op: woensdag!) en 28 mei, 4 juni
    Stille oefendag op zaterdag 16 mei 2020 van 10:00 – 16:00 uur
    Reservedatum: 25 juni, alsjeblieft deze datum ook vrijhouden!
    Trainer: Hende Bauer

Kosten

De kosten voor deze training bedragen 595 voor zelfbetalers, 899 exclusief BTW voor als de werkgever betaalt (inclusief voorgesprek, oefendag en alle cursusmaterialen, audiobestanden en werkboek). De training van Esther Frusch kost 425 voor zelfbetalers en 740 ex BTW bij betaling door de werkgever.

“Na de training heb ik meer rust en kalmte (in mijn hoofd). En (wat) meer zelfinzicht, waardoor ik beter kan omgaan met enkele hinderlijke eigenschappen. Ook m’n partner vindt dat, en dat zegt nogal wat.”
Frederik, loopbaanbegeleider, 64 jaar.

Uit anonieme evaluaties:
“De training is een goede intensieve kennismaking met mindfulness.”

“Het geeft echt rust en dat voelt als een cadeautje.”

“One of the best courses I’ve done.”

“Ik heb de cursus al aan mensen aangeraden, ik heb er veel van geleerd!”

“Ik heb er enorm veel aan gehad – en ik was een scepticus!”

Inschrijven 13 januari 2020 (privé betaald)

Inschrijven 13 januari 2020 (werkgever betaald)

Inschrijven 3 maart 2020 (privé betaald)

Inschrijven 3 maart 2020 (werkgever betaald)

Inschrijven 9 april 2020 (privé betaald)

Inschrijven 9 april 2020 (werkgever betaald)

meer lezen over deze mindfulnesstraining

Mindfulness MBCT: training ter vergroting van je innerlijke kalmte, bewustzijn en inzicht

Mindfulness-Based Cognitive Therapy

Deze training wordt ook wel mindfulnesstraining genoemd. Het is een relatief nieuwe methode voor het omgaan met stress, automatische reactiepatronen, somberheid, pijn en vermoeidheid. Waar veel therapieën op verandering gericht zijn, is MBCT er meer op gericht te leren op een ontspannen manier te zijn met wat er is (hetgeen dan wel weer tot veranderingen leidt!). Er wordt in de training gebruik gemaakt van meditatieve technieken. Je leert in het hier en nu te zijn, meer open te staan, je aandacht beter te richten/open te stellen; daarnaast ontwikkel je oordeelvrije aandacht, een mildere manier van kijken naar wat er is, zonder te (ver)oordelen. Deze methode is erg geschikt voor je als je last hebt van lichamelijke klachten, stress of verschijnselen van burn-out, als je veel piekert, en als je aanleg hebt tot het ontwikkelen van depressies. Niet alleen helpt deze methode je veel ontspannener met moeilijkheden om te gaan, minder te piekeren, het helpt je ook meer open te staan en meer van het leven te genieten. Ook geschikt voor diegenen die zich willen verdiepen in mindfulness, of zelf overwegen met deze methode te gaan werken en willen ervaren wat het doet.

Wat is mindfulness?

Mindfulness is een vorm van opmerkzame aandacht zonder oordelen. Hierbij richt je je aandacht op een focus, bijvoorbeeld je ademhaling of je lijf, of stel je je aandacht juist meer open, zonder voorkeur, voor wat er is. Mindfulness kun je oefenen in daarvoor ontwikkelde formele oefeningen die je in de training leert, maar ook in het leven van alledag, door iets gewoons met aandacht te doen.

Opzet

De methode bestaat uit een programma van 8 weken. In 8 bijeenkomsten van 2 ½ uur leer je verschillende aandachtsoefeningen. Je oefent thuis ongeveer een uur per dag. Ook is er een stille oefendag tussen de 6e en 7e bijeenkomst, en voorafgaande aan de training een individueel gesprek.

Praktische gegevens

De training vindt doorgaans plaats op een doordeweekse avond of ochtend. De locatie is Westeinde 175 L, 2512 GX in Den Haag (centrum Den Haag). Voorafgaand aan de training is er een kennismakings-/intakegesprek.

Kosten

De actuele tarieven zijn op de site te vinden. De prijs is inclusief individueel intakegesprek, 8 sessies van 2 1/2 uur, de oefendag met lunch, een set van 4 CD's, en een werkboek. Er is een afwijkend tarief voor wanneer bedrijf of werkgever betaalt. Is het tarief te hoog voor je, bijvoorbeeld omdat je een minimuminkomen hebt, neem dan toch contact op. In sommige gevallen is een reductie mogelijk. U schrijft zich in met de knop hierboven. Zodra de inschrijving binnen is nodigen wij u uit voor het kennismakingsgesprek.

Trainer

Hende Bauer, BIG GZ-psycholoog, BIG psychotherapeut en gecertificeerd mindfulnesstrainer.

Testimonial

"Bij Hende voel ik me in veilige handen, en ik bewonder haar eerlijkheid en inzet. Goede trainer, zonder meer." Frederik, loopbaanbegeleider, 64 jaar.

Mindfulnesstraining Stressreductie door aandachttraining (MBSR)

Dit is het prachtige mindfulnessprogramma van Jon Kabat-Zinn, het programma waar de hele mindfulnessbeweging mee begon: Mindfulness Based-Stress Reduction (MBSR). In het Nederlands Aandachttraining (AT).

Mindfulnesstraining Stressreductie door Aandachttraining (MBSR)
HÉT klassieke mindfulnessprogramma. Geschikt voor mensen met stressklachten, teveel in het hoofd zitten of lichamelijke klachten, wie altijd gejaagd is, mensen met werkgerelateerde klachten; en voor mensen die stress willen voorkomen en voor wie kennis wil maken met mindfulness.
Het oorspronkelijke programma van Jon Kabat-Zinn, bestaat meestal uit 8 dagdelen van 2 ½ uur en een stiltedag.
Ook wordt het programma aangeboden in een compacte vorm, namelijk in 1 intensieve week.
Beide programma’s zijn gebruikelijk in de VS, en beide worden ook bij ons aangeboden.
Je leert wat mindfulness is en oefent met een scala aan mindfulnesstechnieken. Je leert jezelf beter kennen, je leer mindfulness in je dagelijks leven in- en toepassen – en je ontwikkelt een mindvolle houding. Zie voor data en tijden hieronder.

Wil je meer informatie? Scroll dan even door naar beneden en klik onderaan op de knop ‘meer lezen over deze mindfulnesstraining’.

Mindfulness MBSR  |  in 8 weken

  • Mindfulness in 1 week | start 13 januari 2020
    Trainer: Hende Bauer (even doorscrollen voor meer informatie)
  • Start 14 november 2019  |  7 donderdagavonden en 1 woensdagavond
    Tijdstip: 19:30 tot 22:00 uur
    Data: 14, 21 en  28 november, 4 (woe), 12 en 19 december 2019, 2 en 9 januari 2020
    + 1 Stiltedag op zondag 22 december van 10:00 tot 16:00 uur
    Trainer Dagmar Burmeister
  • Start 30 januari 2020  |  8 donderdagochtenden
    Tijdstip:  10:00 – 12:30 uur
    Data: 30 januari, 13, 20, 27 februari, 5, 12, 19, 26 maart 2020
    + 1 Stiltedag:  zondag 15 maart 2020, 10.00-16.00 uur
    Trainer Dagmar Burmeister

De kosten voor deze training bedragen 595 voor zelfbetalers, 899 excl. BTW als de werkgever betaalt. Inclusief cursusmaterialen (audiobestanden, werkboek), oefendag en lunch op oefendag, en inclusief individueel voorgesprek.

Mindfulness MBSR  |  in één week

Is het voor jou lastig om 8 weken lang een ochtend of avond te reserveren, bijvoorbeeld omdat je een wisselend rooster hebt? Vind je het prettig om een hele week te reserveren en je te onderdompelen in mindfulness?
Doe dan deze winter of zomer mee met de mooie Mindfulnesstraining in één week. Het is gebaseerd op het MBSR-programma van Jon Kabat-Zinn, met een stille oefendag op donderdag. Het is veel oefenen en ervaren en dat zorgt voor een diepe doorvoelde beleving van wat mindfulness is, waardoor dit krachtig doorwerkt. Aan het eind van de week heb je een goede basis.

Je krijgt alle materialen die bij de gebruikelijke achtweekse training horen, zodat je na afloop van deze week, zelf nogmaals het programma in je eigen tempo kunt doorlopen.
Het is een compacte training waarbij je het hele MBSR programma volgt in 5 dagen.

  • Start op 13 januari 2020  |  maandag t/m vrijdag
    Tijdstip:   10:00 – 16:00 uur (houd ajb rekening met een mogelijke uitloop tot 16.30)
    Data:     13, 14, 15, 16 en 17 januari 2020
    Trainer:   Hende Bauer

PS Er starten ook mindfulnesstrainingen MBCT.

De kosten voor deze intensieve training bedragen 695 voor zelfbetalers, 995 excl. BTW als de werkgever betaalt. Inclusief cursusmaterialen (audiobestanden, werkboek), oefendag, eenvoudige lunch, en inclusief individueel voorgesprek. Deze training wordt door Hende zelf gegeven.

Uit anonieme evaluaties:
“Een erg fijne en inspirerende training. Een aanrader voor veel mensen. Zal het gaan missen!”

“Een zeer praktisch, open en verhelderend programma!”

“Het verschil tussen 8 weken geleden en nu gun ik iedereen!”

Inschrijven 14 november 2019 (privé betaald)

Inschrijven 14 november 2019 (werkgever betaald)

Inschrijven 13 t/m 17 januari 2020 (privé betaald)

Inschrijven 13 t/m 17 januari 2020 (door werkgever betaald)

Inschrijven 30 januari 2020 (privé betaald)

Inschrijven 30 januari 2020 (door werkgever betaald)

meer lezen over deze mindfulnesstraining

Training ter vergroting van je innerlijke kalmte, bewustzijn en inzicht.

Stressreductie door aandachttraining

Deze training wordt ook wel mindfulnesstraining genoemd. Het is een relatief nieuwe methode voor het omgaan met o.a. stress, piekeren, pijn en vermoeidheid. Waar veel therapieën op verandering gericht zijn, is AT (Aandachttraining) er meer op gericht te leren op een ontspannen manier te zijn met wat er is (hetgeen dan wel weer tot veranderingen leidt). Er wordt in de training gebruik gemaakt van meditatieve technieken. Je leert in het hier en nu te zijn, meer open te staan, je aandacht beter te richten/open te stellen; daarnaast ontwikkel je oordeelvrije aandacht, een mildere manier om te kijken naar wat er is, zonder te (ver)oordelen. Deze methode is erg geschikt voor je als je last hebt van lichamelijke klachten, stress of verschijnselen van burn-out, als je veel piekert, en als je aanleg hebt tot het ontwikkelen van depressies. Niet alleen helpt deze methode je veel ontspannener met moeilijkheden om te gaan, minder te piekeren, het helpt je ook meer open te staan en meer van het leven te genieten. De training is ook geschikt wie wil ervaren wat mindfulness is, en voor diegenen die zelf met mindfulness willen gaan werken en willen ervaren wat de training met je doet. Wat is mindfulness? Mindfulness is een vorm van opmerkzame aandacht zonder oordelen. Hierbij richt je je aandacht op een focus, bijvoorbeeld je ademhaling of je lijf, of stel je je aandacht juist meer open, zonder voorkeur, voor wat er is. Mindfulness kun je oefenen in daarvoor ontwikkelde formele oefeningen die je in de training leert, maar ook in het leven van alledag, door iets gewoons met aandacht te doen.

Opzet

De methode bestaat uit een kennismakingsgesprek vooraf, 8 bijeenkomsten van 2 ½ uur (hierin leer je verschillende aandachtsoefeningen) en een stiltedag (hele dag). Je oefent thuis ongeveer een uur per dag.

Praktische gegevens

De training vindt plaats op 8 dagdelen van 2 ½ uur en een hele dag van 6 uur. De locatie is Westeinde 175 L, 2512 GX in Den Haag (centrum Den Haag). Voorafgaand aan de training is er een kennismakings-/intakegesprek.

Kosten

De kosten voor deze training bedragen 675 voor zelfbetalers en 975 excl. BTW voor bedrijven en instellingen. De prijs is inclusief lunch op oefendag en complete set materialen. U kunt zich inschrijven via de knop hierboven. Wanneer het formulier binnen is, wordt contact met u opgenomen voor een kennismakingsgesprek. U bent zelf verantwoordelijk voor de kosten. Uw inschrijving is definitief wanneer u het volledige bedrag hebt voldaan. Inschrijving gebeurt op volgorde van binnenkomst. U kunt tot 2 weken na aanmelding kosteloos annuleren; tussen 2 en 4 weken tevoren kunt u schriftelijk annuleren en betaalt u 100 euro annuleringskosten. Daarna is het volledige bedrag verschuldigd.

Trainer

De training wordt gegeven door Didi de Joode of door Hende Bauer, BIG GZ-psycholoog, BIG-psychotherapeut en mindfulnesstrainer.

Testimonial

"Ik had last van piekeren, gevoeligheid voor depressie, in mijn hoofd zitten, lichaam slecht kunnen voelen, over mijn eigen grenzen gaan. Na de training pieker ik veel minder, voel mijn grenzen beter, blijf veel beter overeind in woelige tijden. Kan beter accepteren dat dingen nu eenmaal zijn zoals ze zijn en dat moeilijke dingen makkelijker te dragen zijn" Juliette, 47, beeldend kunstenaar, deelnemer ACT-groep.