Alternatieve Valentijnsdag

Alternatieve Valentijnsdag

Je zoekt je Valentijn misschien wel op de verkeerde plek

Omdat het Valentijnsdag is, gaat alle aandacht overal uit naar die ander die je zou moeten vinden. Of als je hem gevonden hebt (of haar), dan gaat de aandacht uit naar hoe je diegene moet waarderen en behouden.

Dat is prima natuurlijk.

Alleen: er is maar een persoon die echt je hele leven bij je hoort. Er is 1 persoon die altijd voor je zou moeten zorgen. 1 persoon die je altijd bij je hebt.

Maar helaas is de relatie die we met onszelf hebben niet altijd zo liefdevol.

Herken je dit?

  • He, wat ben je weer slap!
  • Wat heb je dat suf gedaan!
  • Kom op zet je er over heen, iedereen heeft wel eens iets.
  • Ja, dan had je dat maar anders aan moeten pakken.

Herken je deze houding van zelfkritiek en strengheid?

Je kunt je verhouding met jezelf verbeteren, verzachten. Je kunt jezelf meer leren steunen.
Je kunt aan liefdevolle relatie met je zelf ontwikkelen.

Dit leer je in trainingen mindfulness en in trainingen compassie.

En in de oefening van vandaag šŸ™‚

Negativiteit en hardheid doen je pijn en verharden je. Iedereen weet hoe het voelt als je negatief over jezelf praat en het gevoel hebt dat je tekortschiet. Kritiek die je tegen jezelf richt heeft iets heel akeligs en leidt er gemakkelijk toe dat je hart zich afsluit en al zijn zachtheid verliest.

Dat gaan we nu eens andersom doen! We gaan nu juist het tegenovergestelde doen en positiviteit en zachtheid oproepen. Herinner je wat je goed gedaan hebt en stel zo je hart weer open.

De oefening Je goedheid overdenken:

  1. Als je merkt dat je hart is verhard of zich heeft gesloten adem dan een minuut lang bewust in en uit.
  2. Verwoordt je intentie. Bijvoorbeeld: Ik wens dat deze meditatie mijn hart warmer en zachter maakt.
  3. Ga met je aandacht naar je lichaam. Ontspan je steeds meer op de uitademing.
  4. Herinner je iets goeds dat je voor een ander hebt gedaan. Dat kan een gunst zijn die je iemand hebt verleend, een cadeautje dat je hebt gegeven, een opoffering, iemandĀ die je hebt getroost of een vriendelijk gebaar dat je hebt gemaakt.
  5. Sta erbij stil dat wat je voor een ander hebt gedaan de persoon in kwestie echt goed doet. Voel zijn/haar geluk in je eigen lichaam en hart.
  6. Als je meer tijd hebt doe je stap 4 en 5 nog een aantal keer, herinner je voorvallen waarbij je iets goeds voor een ander hebt gedaan, en sta er bij stil, ook wat dat voor de ander betekent.
  7. Herinner je de goedheid die in je huist en ontspan je daarin.

Overgenomen uit Jeffrey Brantley en Wendy Millstone (2009). 5 minuten voor jezelf met de ander. Becht: Altamira.

Eigenliefde schijnt maar al te vaak onbeantwoord te blijven.
Anthony Powell

Wil jij dit soort tips en meer gratis informatie over mindfulness in je mailbox krijgen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief op onze webiste: https://centrummindfulness.nl Je ontvangt dan ook de gratis mindfulness starterskit en toegang tot uren aan mindfulness audiomeditaties.

Ā© 2019 Hende Bauer/Centrum voor Mindfulness Den Haag, alle rechten voorbehouden

ALS JE WILT KUN JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, WEBPAGINA OF NIEUWSBRIEFĀ als je deze tekst erbij zet met een werkende link naar de website: “Door Hende Bauer van het Centrum voor Mindfulness Den Haag, www.centrummindfulness.nl.”

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.