Bevrijd jezelf van de zuigkracht van je telefoon

Kiezen tussen nooit meer seks of nooit meer je smartphone gebruiken? Een derde van de Amerikanen kiest voor nooit meer seks. Dat blijkt uit onderzoek, zegt Nir Eyal.

Laatst was ik bij een etentje, en tijdens het etentje kreeg ik appjes van degenen met wie ik aan tafel zat, met foto’s van het eten en van het gezelschap.

Op de fiets en in de auto.
Achter de kinderwagen en in het park.
Tijdens de film.
Tijdens mindfulnesstrainingen gaat soms ook wel eens een telefoon af.
De mobiele telefoon is niet meer weg te denken.

Mensen onderschatten hoe vaak ze hun telefoon pakken. Een onderzoek in PLoS vroeg dit: gemiddeld 45 keer per dag dachten de deelnemers. Software op hun telefoon liet echter zien dat dit gemiddeld 85 keer was.

Ouders mopperen dat hun tieners dagen nacht met hun mobiel of tablet in de weer zijn. Pubers gruwelen bij het idee vaneen paar dagen kamperen als er geen wifi is.
Mensen  grijpen om de haverklap hun telefoon.

Laatst was ik met een vriend op stap. Koffie drinken, naar de film, lekker uit eten. Ik zat lekker voor me uit te kijken terwijl L. koffie ging halen. Hij kwam terug en vroeg: Heb jij een speciale verhouding met je telefoon? Nou, zei ik, in zoverre, ik heb hem vandaag bewust thuis gelaten, omdat ik niet afgeleid wilde worden en aandacht voor jou wilde hebben. L. was een beetje verbaasd, hij stond bij de bar en keek even om, en zag me zitten – zonder dat ik iets aan het doen was. Hij vertelde dat hij dat een verademing vond, dat ik niet meteen aan het appen, mailen, lezen, schrijven was.
Mij gaf het ook rust. Aandacht. Lege plekken in mijn dag. Ruimte om na te genieten van dingen, om te mijmeren.

Inmiddels zie je allerlei weekends en weken met als thema Digital Detox, of Unhooked, of Unplugged. Allemaal retraites waarbij de telefoon verboden is, ingeleverd wordt, opgesloten enzovoorts. Om weer in zekere zin terug te gaan naar jezelf, rust en ruimte te creëren.

Het probleem is eigenlijk dat de telefoon je een hele snelle en makkelijke beloning geeft. Even ontsnappen aan verveling of ergernis, even ‘vrij’, even snel iets regelen, snelle voldoening. Elke impuls om iets te vermijden kun je meteen opvolgen.

Hoe vaker je dit doet, hoe dieper het paadje inslijt, hoe makkelijker je de volgende keer weer naar de telefoon grijpt.

De oplossing zit er in dat je je bewust wordt van alle impulsen om je telefoon te pakken, en van wat er aan vooraf gaat, en te leren daar minder aan toe te geven.

En: Dat is moeilijker dan het klinkt.

Want de telefoon en alle apps er op zijn gemaakt door mensen die de ideeën volgen van mensen als Nir Eyal producten maken waaraan mensen verslingerd raken. Net als aan sigaretten extra stofjes worden toegevoegd om mensen meer verslaafd te maken, zo zijn allerlei software en apparaten gericht op ons aan hen binden. Aan de haak te slaan.

Te ‘hooken’ dus totdat we ‘hooked’ zijn.

3 tips om je los te maken van je smartphone:

  1. Zorg dat je elke dag een paar tijdblokken hebt waarbij de telefoon uit staat of op je vliegtuigstand. Of liever nog, keer het om, neem een paar blokken waarbij je tijdens die blokken bereikbaar bent, maar daarbuiten, als basis niet. Merk op wat dit doet met je concentratie, je geestelijke kalmte, je incasseringsvermogen, en je opmerkzaamheid.
  2. Observeer wat er in je omgaat vlak voordat je je telefoon grijpt. Welk ongemak is er? Welke impuls doet je verlangen naar appen, mailen, de krant lezen? Is het verveling, tegen iets op zien? Is het het idee: Dan heb ik het maar geregeld, dan is er weer iets van mijn to-do-list af? Is het de angst iets te missen?
  3. Maak een ritueel. Spreek bijvoorbeeld met je partner of je kinderen af dat op een bepaalde tijd de apparaten uit gaan. Doe ze samen in een kist of kast, een mand of een laatje. Deur dicht, slot erop, sluit het af. Door dit als stel of gezin te doen maak je er er een ritueel en een gewoonte van.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, en, als je er samen mee wilt oefenen, er komt 2 keer deze zomer een HOOKED/UNHOOKED-dag. Je bent welkom!

© 2018 Hende Bauer | Centrum voor Mindfulness Den Haag, alle rechten voorbehouden

ALS JE WILT KUN JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJSDSCHRIFT, WEBPAGINA OF NIEUWSBRIEF als je deze tekst erbij zet met een werkende link naar de website: “Door Hende Bauer van het Centrum voor Mindfulness Den Haag, www.centrummindfulness.nl.”

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.