Falen met plezier

Work like a soul inspired: Van goede voornemens naar haalbare plannen

Swing time?
Fred Astaire en Ginger Rogers zingen in Swing Time (film uit 1936, muziek van Jerome Kern) een lied over falen en weer opnieuw beginnen, dat benadrukt dat falen er bij hoort, dat je alleen zo leert, en hoe je daar met plezier en inspiratie mee om kan gaan. “Dust yourself off, start all over again”. [Dat weet ik omdat ik een mooie CD heb van Sylvia MacNair met de Jerome Kern song book waarop ze dat prachtig zingt]

Leer om met plezier te falen
Als je je gedrag probeert te veranderen krijg je te maken met de taaiheid en hardnekkigheid van ingesleten patronen, als een strak elastiek dat je steeds weer terug doet schieten in je oude valkuil. Dat hoort er bij! Juist elke keer dat je terugschiet in een oud patroon heb je de gelegenheid iets te leren over hoe het werkt, je bewuster te worden en een nieuw plan de campagne te maken.
Benader dit met mildheid, humor, nieuwsgierigheid: wat was hier aan de hand? Zie me gaan… 😉 Wat gebeurde er precies? Waar zit de ruimte voor een andere aanpak?

Realiseer je: een expert is iemand die heel veel fouten heeft gemaakt op een klein gebied…

Ga op zoek naar kleine stapjes
Kleine stappen zijn praktischer dan grote en vaak beter vol te houden. Als je bijvoorbeeld meer wilt bewegen, kun je natuurlijk 3 keer per week willen gaan hardlopen…. je kunt ook voortaan 1 halte eerder uit de tram stappen.

Je kunt bijvoorbeeld elke keer als je je computer opstart en een paar seconden (of minuten) moet wachten, deze tijd gebruiken om af te stemmen op je adem. Maak een terugkerend kort moment tot een terugkerende mindfulnessoefening.

Of besluit als je thuis komt van je werk 5 minuten te mediteren voordat je iets anders gaat doen.

Haalbare doelen
Dit sluit aan bij het vorige punt: kies haalbare doelen. Als je nooit hebt bewogen, dan is trainen voor de marathon wellicht wat ambitieus, kies dan voor elke lunch een wandeling van 15 minuten.

Laat het doel ook niet een bepaalde prestatie zijn (5 kilo afvallen) maar een bepaald gedrag (In plaats van een zoet toetjes fruit eten). Je kunt je gedrag enigszins sturen (maar de resultaten niet helaas…).

Dus kies voor dagelijks een korte meditatie, of voor “als ik pieker ga ik 5 minuten loopmeditatie doen (en niet voor ‘nooit meer piekeren’).

Verbinden met waarden en wat voor jou belangrijk is
Het helpt als je datgene wat je wilt ontwikkelen, koppelt aan de dingen die in jou leven belangrijk of leidend zijn.

Als je aan je conditie wilt werken, maar je merkt dat je steeds het sporten laat schieten om met een vriend(in) iets te gaan drinken, dan vind je sociale contacten en gezelligheid blijkbaar heel belangrijk. Maak van de nood een deugd, en spreek met een vriendin af NA het hardlopen. Zeg: Ik zie je om 18 uur nadat ik heb hardgelopen!

Dat kun je ook doen met mediteren: spreek bijvoorbeeld af eens in de week te ontbijten met iemand die ook wil mediteren en spreek af dat je alle twee voor het ontbijt hebt gemediteerd.

Wees o zo vriendelijk en o zo mild voor jezelf!
Soms kan het frustrerend zijn, soms kom je jezelf tegen, en gewoontes zijn moeilijk om te buigen. Je helpt jezelf niet door zelfkritiek, jezelf op de kop geven, vermanend toespreken enzovoorts. Wees zachtaardig, houd je doelen voor ogen maar benader jezelf zoals je je liefste huisdier zou benaderen, met aandacht, warmte, welwillendheid.

In de woorden van Jerome Kern:

Nothing’s impossible I have found,
For when my chin is on the ground,
I pick myself up,
Dust myself off,
Start all over again.
Don’t lose your confidence if you slip,
Be grateful for a pleasant trip,
And pick yourself up,
Dust yourself off,
Start all over again.
Work like a soul inspired,
Till the battle of the day is won.
You may be sick and tired,
But you’ll be a man, my son!
Will you remember the famous men,
Who had to fall to rise again?
So take a deep breath,
Pick yourself up,
Dust yourself off,
Start all over again.

Pick your self up, uit de film Swing Time (1936)

Heb je interesse in een compassietraining? Klik hier voor meer informatie.

CC BY-NC-ND © 2018 Hende Bauer/Centrum voor Mindfulness Den Haag, alle rechten voorbehouden.

ALS JE WILT KUN JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, WEBPAGINA OF NIEUWSBRIEF als je deze tekst erbij zet, met een werkende link naar de website:
“CC BY-NC-ND © 2018 Hende Bauer van het Centrum voor Mindfulness Den Haag, www.centrummindfulness.nl”

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.