Verloren tijd is zo zonde…

Verloren tijd is zo zonde…

Anyone who stops learning is old, whether at twenty or eighty
Henry Ford

Misschien voel je je vaak wat haastig, of merk je dat je in gedachten al bij het volgende item op je to-do-lijst bent? Of merk je dat je vaak ‘in je hoofd zit’, piekert over wat er gebeurd is of wat er aan zit te komen?
Dit is een heel gebruikelijke manier van met werkdruk en spanning omgaan, maar helaas geeft deze houding ook weer stress. Als je kalmer en mentaal stabieler wil zijn, helpt het om een pas op de plaats te maken, je zintuigen open te zetten, je lichaam te voelen. Dit brengt je tot rust en dit helpt je om beter voor jezelf te zorgen. Waardoor je uiteindelijk ook wel weer beter gefocust kunt doorwerken.
Daarom vandaag wat tips voor mindfulness op het werk.

  1. JE COMPUTER MET AANDACHT AANZETTEN

Misschien ben jij iemand die op het werk aangekomen, meteen de computer aanzet? Maak er een gewoonte van om er bij te zijn als je je computer aanzet.
Ga zitten op je bureaustoel, voel hoe je arm zich strekt, voel de druk op de knop.
Kijk naar het scherm en neem waar wat er gebeurt.
Neem ook je eigen innerlijke reactie waar terwijl je wacht: bespeur je ongeduld, haast?
Ben je al in gedachten bezig met wat je moet doen?
Kun je wachten tot de computer klaar is om er mee te gaan werken?
Kun je luisteren naar het gesnor of gezoem?
Als het erg lang duurt voordat de computer klaar is: kun je dan deze tijd gebruiken als een paar momenten voor je zelf, bijvoorbeeld door je adem te volgen, je lichaam te voelen op de stoel?

  1. ELKE KEER ALS JE MOET WACHTEN: ADEM EN LIJF ERVAREN

Op een dag kunnen er veel kleine momenten zijn van wachten: bij de printer, bij je computer, aan het begin van een vergadering, terwijl iemand nadenkt voordat hij antwoord geeft, aan de telefoon in de wachtrij.
In plaats van deze momenten te beschouwen als verloren tijd, zou je deze momenten kunnen benaderen als momenten voor jezelf, om aandacht aan je zelf en het moment te geven. Als gewonnen tijd dus eigenlijk.
Breng je aandacht naar je adem en observeer dit moment.
Welke zintuiglijke prikkels komen er op je af?
Hoe voel je je, wat gaat er door je heen?
Niets hoeven veranderen of doen, alleen maar gadeslaan en er bij zijn …..

  1. JE AGENDA MET AANDACHT RAADPLEGEN

Sla je agenda open, voel het papier onder je handen, voel de bewegingen, merk waar je gedachten heen gaan. Terwijl je bladert, terwijl je naar de pagina kijkt.
Als je naar ene digitale agenda kijkt, voel dan je hand op muis, scherm, trackpad. Wat zie je staan?
Welke gevoelens en gedachten worden opgeroepen bij de afspraken die er (wel of niet) staan?
Wat roept enthousiasme op, spanning, verveling?
Stel je open voor je reacties, neem ze waar, en keer weer terug naar je adem en je lijf.

  1. START EN AFRONDEN WERK – MET AANDACHT DE OVERGANG MAKEN

Geef aandacht aan de overgangsmomenten aan het begin en het einde van je werkdag.
Start: Als je naar je werk toe loopt kun je  voeten voelen, de beweging waarnemen.
Je opent de deur en loopt naar je werkplek, misschien neem je trap of lift, misschien ga je een stukje lopen, misschien ben je er meteen.
Kom je collega’s tegen, wees je dan bewust terwijl je ze begroet.
Doe je jas uit, zet je tas neer, en neem de tijd om de overgang te maken van de reis naar je werk (al is het maar van de eetkamer naar je bureau als je thuis werkt, ook dan kun je hier een bewuste overgang maken ;.) ).
Afronding: Aan het einde van je werkdag: sta er bij stil dat de dag er op zit, ruim je spullen op, haal even rustig adem terwijl je stil staat bij de voorbije dag. Misschien wil je nog wat aantekeningen maken voor de volgende werkdag, wil je nog iets doorgeven aan een collega. Doe dit, en sluit alles af.
Laat je werk los en herinner je eraan dat nu je privétijd begint. Sta dan op, doe je jas aan en verlaat rustig je werk.

Wil jij dit soort tips en meer gratis informatie over mindfulness in je mailbox krijgen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief op onze webiste: https://centrummindfulness.nl Je ontvangt dan ook de gratis mindfulness starterskit en toegang tot uren aan mindfulness audiomeditaties.

© 2019 Hende Bauer/Centrum voor Mindfulness Den Haag, alle rechten voorbehouden

ALS JE WILT KUN JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, WEBPAGINA OF NIEUWSBRIEF als je deze tekst erbij zet met een werkende link naar de website: “Door Hende Bauer van het Centrum voor Mindfulness Den Haag, www.centrummindfulness.nl.”

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.