Le Corbusier

Compassie 2: Mindfulness-Based Compassionate Living (MBCL)

Wat is (zelf)compassie?

De compassietraining is een prachtig programma, geschikt als vervolg op de mindfulnesstraining, en het werkt verdiepend en verzachtend.

Zowel in de Verenigde Staten, als in het Verenigd Koninkrijk/Engeland en Nederland is na jaren ervaring en onderzoek een compassieprogramma ontwikkeld. Hende maakt gebruik van al deze methodieken.

Hende biedt 2 compassietrainingen aan, Compassie 1 en Compassie 2. Deze gaan over dezelfde thematiek, maar de oefeningen, verhalen en opzet zijn verschillend. Je kunt kiezen op basis van datum en tijd, want beide programma’s zijn effectief, en er wordt uit hetzelfde vaatje getapt. Mocht je al een compassietraining hebben gevolgd, dan kun je gerust dezelfde training herhalen (dat geeft verdieping) of je kunt je laten verrassen door nog eens de andere variant te volgen.

Hoe gaat zo’n compassietraining?

Je verdiept je in liefde en vriendelijkheid, en in datgene dat liefde en vriendelijkheid in jezelf blokkeert. Je leert een scala aan basistechnieken, met de focus op mildheid, zachtheid, warmte en mededogen voor jezelf en anderen. Je krijgt een waaier van oefeningen, methodes, en woorden waar je zelf mee verder kunt na de training.
Je leert beter met leed en pijn omgaan, vergroot je (zelf)acceptatie en verbetert je relaties met anderen. Onderdelen zijn de pleasure walk, de mededogende body scan, en het werken met weerstand en verlangen.

Een compassietraining volgen?

Mindfulness-Based Compassionate Living  (MBCL)

In de MBCL wordt kort voortgebouwd op mindfulness en wordt verder ook  gewerkt met een variatie aan oefeningen, die allemaal als bedoeling hebben je meer in contact te brengen met de bronnen van vriendelijkheid en mededogen in jezelf. Je ontwikkelt vriendelijkheid voor jezelf en leert een milde en wijze houding aan ten opzichte van angsten, pijn, verlangens. Je leert jezelf te steunen, op te vangen en te kalmeren. De onderwerpen overlappen met Compassie 1, maar de insteek en oefeningen zijn anders.

Thema’s zijn o.a. plezier cultiveren/genieten van je leven/voluit leven, compassie voor anderen en voor jezelf, omgaan met moeilijke gevoelens, de compassie en vriendelijkheid in jezelf aanspreken.

Er is veel ruimte voor uitwisseling, maar het proces is individueel binnen een veilige groep. Mooie gedichten en verhalen zetten je aan het denken. Bij de training hoort een werkboek met bijbehorende audio’s.

De training is ontwikkeld door Frits Koster en Erik van den Brink, door wie Hende is opgeleid.

Compassie 2 MBCL bestaat uit 8 sessies van 2,5 uur en een sessie van 5 uur, en je oefent zelf dagelijks of enkele keren per week. 

Ik heb veel gehad aan het omgaan met moeilijke momenten en gevoelens. Mezelf daarin te troosten, minder kritisch naar mezelf te zijn en toestaan dat ik het moeilijk mag hebben en hier met zachtheid mee omgaan.
Ik merk dat ik meer emotionele veerkracht heb gekregen en dat ik dichter bij mezelf ben komen te staan en duidelijker voel wat ik nodig heb. (Moeilijk om samen te vatten; het heeft me heel veel gebracht en met me gedaan en dat is nog lang niet klaar voor mijn gevoel…)
Ik vind jouw houding zeer prettig, Hende. Vooral je laagdrempeligheid, nuchterheid, eerlijkheid en je humor. Die combinatie maakt dat je je veilig en geaccepteerd voelt, waardoor het voor mij makkelijker wordt om ook mezelf te accepteren en dat ik ook persoonlijke dingen durfde te delen, ook met andere deelnemers. 

Deelnemer compassietraining, psychologe

Geen evenementen gevonden!
Scroll naar top