CMF_bank

Compassietrainingen

  • Vind je het lastig om te gaan met pijn, frustraties, of emoties?
  • Ben je snel ontevreden over jezelf?
  • Heb je last van zelfkritiek, schaamte, oordelen over jezelf?
  • Ben je hard voor jezelf of anderen?
  • Vind je het lastig jezelf en anderen te accepteren zoals je bent?
  • Wil je leren een positievere, steunende houding voor jezelf te ontwikkelen?

Als je een of meer van deze vragen met ja hebt beantwoord dan is de compassietraining zeker iets voor jou!
De compassietraining is een prachtig programma, geschikt als vervolg op de mindfulnesstraining, en het werkt verdiepend en verzachtend.

Zowel in de Verenigde Staten, als in het Verenigd Koninkrijk/Engeland en Nederland is na jaren ervaring en onderzoek een compassieprogramma ontwikkeld. Hende maakt gebruik van al deze methodieken.

Hende biedt 2 compassietrainingen aan. Deze gaan over dezelfde thematiek, maar de oefeningen, verhalen en opzet zijn verschillend. Je kunt kiezen op basis van datum en tijd, want beide programma’s zijn effectief, en er wordt uit hetzelfde vaatje getapt. Mocht je al een compassietraining hebben gevolgd, dan kun je gerust dezelfde training herhalen (dat geeft verdieping) of je kunt je laten verrassen door nog eens de andere variant te volgen.

Hoe gaat zo’n compassietraining?

Je verdiept je in liefde en vriendelijkheid, en in datgene dat liefde en vriendelijkheid in jezelf blokkeert. Je leert een scala aan basistechnieken, met de focus op mildheid, zachtheid, warmte en mededogen voor jezelf en anderen. Je krijgt een waaier van oefeningen, methodes, en woorden waar je zelf mee verder kunt na de training.
Je leert beter met leed en pijn omgaan, vergroot je (zelf)acceptatie en verbetert je relaties met anderen. Onderdelen zijn de pleasure walk, de mededogende body scan, en het werken met weerstand en verlangen.

Hieronder lees je eerst over de introductie- en light-programma’s, en daaronder e volledige trainingen.

Introductieprogramma's Compassie

Wil je weten of een compassietraining iets voor je is? Geef je dan op voor een introductieworkshop over (zelf-)compassie, of doe de cursus Compassie Light Online!

Introductieworkshop
In de workshop maak je kennis met wat compassie en zelfcompassie zijn, en ontdek je waarom dat zo nuttig is voor de meesten onder ons. Ook doe je een korte oefening om iets van de training te ervaren. En je ontmoet de trainster, Hende Bauer.

De introductieworkshop is geschikt als kennismaking en oriëntatie, voor als je twijfelt of een compassietraining iets voor jou is.
Ook is de workshop geschikt als eenmalige kennismaking. Uit deze workshop neem je al meteen iets mee om te gaan toepassen in je eigen leven. De introductieworkshop wordt als heel krachtig en informatief ervaren!

Compassie Light Training Online
Online Compassie Cursus in 1 week. Jezelf steunen in moeilijke tijden, vriendelijkheid ontwikkelen voor jezelf en anderen, zelfkritiek verzachten. 5 dagen lang elke dag van 17-18 uur een cursus compassie van Hende Bauer. Via Zoom. Inclusief de compassie-meditaties (audiobestanden).
Het is een ‘light’-training, maar toch omvat hij de basis van compassie, en het brengt je veel, in een periode van 1 week. Leuk en leerzaam. 

Compassie Basis Videocursus
In je eigen tempo compassie en zelfcompassie ontwikkelen? Er is een Videocursus Compassie: De Basis die je zelfstandig, in je eigen tempo, kunt doornemen. Het is een e-learning-module, bestaande uit 5 videolessen en een reeks downloadbare audiobestanden. Het beste is als je hem in een week of twee weken doorneemt. In de video’s neemt Hende je mee in de wereld van (zelf-)compassie, en haar stem begeleidt je in de audio’s.

Je kan je nu opgeven voor de videotraining en er is dan een leuke lanceringsactie! Kijk hiervoor in het evenement. Leuk als je meedoet!

Afgelopen week de online compassietraining light gevolgd. Was fijn en prettig om vanuit huis dit te kunnen volgen. De meditatieoefeningen gingen (tot mijn eigen verbazing) goed via laptop en koptelefoon. Ondanks dat je niet als groep in 1 ruimte bent voel je wel dat je met een groep de training volgt.  De begeleiding van Hende was prettig en deskundig. Mooie afwisseling tussen theorie, ervaringen delen, vragen stellen en oefenen.

Manon, deelneemster

Geen evenementen gevonden!

Compassie 1

Compassie 1: Mindful Self Compassion (MSC)

In de MSC wordt de basis van mindfulness kort herhaald en wordt verder gewerkt met een variatie aan oefeningen, die allemaal als bedoeling hebben je meer in contact te brengen met de bronnen van vriendelijkheid en mededogen in jezelf. Je leert jezelf op te vangen en te troosten en kalmeren, en makkelijker om te gaan met moeilijke situaties, emoties en mensen. Er is ook aandacht voor niet-mentale manieren van steun geven, en aandacht voor het lichaam.

Thema’s zijn o.a. genieten van je leven/voluit leven, compassie voor anderen en voor jezelf, omgaan met boosheid, betrokkenheid bij anderen en compassie-moeheid. Er is veel ruimte voor uitwisseling, maar het proces is individueel binnen een veilige groep. Mooie gedichten en verhalen zetten je aan het denken. 

Dit programma is ontwikkeld door Chris Germer en Kristin Neff, door wie Hende is opgeleid.

Compassie 1 wordt in twee vormen aangeboden: 
1. Verspreid over de tijd, Mindful Self Compassion MSC: gedurende 8-9 weken volg je 8 sessies van 2,5 uur en een sessie van 5 uur, en je oefent dagelijks of enkele keren per week. Dit biedt je ruim de tijd om het in je eigen leven te integreren, maar vraagt wel om zelf actief oefenen tussen de sessies.
2. In een intensieve week, de Compassion Intensive MSC: gedurende 5 dagen volg je 10 sessies van 2,5 uur.
De week is door de samengebalde vorm zeer krachtig. Zeer compleet.


Nogmaals bedankt voor het traject dat ik bij jou, samen met de groep, heb mogen doorlopen. Enne, ik vond dat je het onderwerp vergeving goed aangepakt hebt. Heel ontspannen. Ik ben zo arrogant om te denken dat ik daar als juf met bijna 40 jaar onderwijservaring, kijk op heb.

Deelnemer Compassietraining

Geen evenementen gevonden!

Compassie 2

Compassie 2: Mindfulness-Based Compassionate Living  (MBCL)

In de MBCL wordt kort voortgebouwd op mindfulness en wordt verder ook  gewerkt met een variatie aan oefeningen, die allemaal als bedoeling hebben je meer in contact te brengen met de bronnen van vriendelijkheid en mededogen in jezelf. Je ontwikkelt vriendelijkheid voor jezelf en leert een milde en wijze houding aan ten opzichte van angsten, pijn, verlangens. Je leert jezelf te steunen, op te vangen en te kalmeren. De onderwerpen overlappen met Compassie 1, maar de insteek en oefeningen zijn anders.

Thema’s zijn o.a. plezier cultiveren/genieten van je leven/voluit leven, compassie voor anderen en voor jezelf, omgaan met moeilijke gevoelens, de compassie en vriendelijkheid in jezelf aanspreken.

Er is veel ruimte voor uitwisseling, maar het proces is individueel binnen een veilige groep. Mooie gedichten en verhalen zetten je aan het denken. Bij de training hoort een werkboek met bijbehorende audio’s.

De training is ontwikkeld door Frits Koster en Erik van den Brink, door wie Hende is opgeleid.

Compassie 2 MBCL bestaat uit 8 sessies van 2,5 uur en een sessie van 5 uur, en je oefent zelf dagelijks of enkele keren per week. 

Ik heb veel gehad aan het omgaan met moeilijke momenten en gevoelens. Mezelf daarin te troosten, minder kritisch naar mezelf te zijn en toestaan dat ik het moeilijk mag hebben en hier met zachtheid mee omgaan.
Ik merk dat ik meer emotionele veerkracht heb gekregen en dat ik dichter bij mezelf ben komen te staan en duidelijker voel wat ik nodig heb. (Moeilijk om samen te vatten; het heeft me heel veel gebracht en met me gedaan en dat is nog lang niet klaar voor mijn gevoel…)
Ik vind jouw houding zeer prettig, Hende. Vooral je laagdrempeligheid, nuchterheid, eerlijkheid en je humor. Die combinatie maakt dat je je veilig en geaccepteerd voelt, waardoor het voor mij makkelijker wordt om ook mezelf te accepteren en dat ik ook persoonlijke dingen durfde te delen, ook met andere deelnemers. 

Deelnemer compassietraining, psychologe

Geen evenementen gevonden!
Scroll naar top