CMF_tuinbankje

Ik ben nog altijd dankbaar voor die mooie tools die ik van jou geleerd heb. Ze waren direct beschikbaar, en het ging haast automatisch, zelfs nadat ik al een hele poos niet gemediteerd had.
Sterk spul, mindfulness.

Marianne, deelneemster

Mindfulnessprogramma's

Het Centrum voor Mindfulness, Compassie en Psychotherapie biedt een scala aan mindfulnessprogramma’s aan: Introductietrainingen, Basistrainingen(Mindfulness I) en Verdiepende trainingen (Mindfulness II: Omarm Je Leven OJL of elke Dag Mediteren EDM), en Stiltedagen.

Wat is Mindfulness?

Mindfulness is een vorm van opmerkzame aandacht zonder oordelen. Hierbij richt je je aandacht op een focus, bijvoorbeeld je ademhaling of je lijf, of stel je je juist meer open, zonder voorkeur, voor wat er is. Mindfulness kun je oefenen in daarvoor ontwikkelde oefeningen die je in de training leert, maar ook in het leven van alledag, door iets gewoons met aandacht te doen.

Mindfulnesstraining

Er wordt gebruik gemaakt van meditatieve technieken. Je leert in het hier en nu te zijn, meer open te staan en je aandacht beter te richten/open te stellen. Daarnaast ontwikkel je oordeelvrije aandacht, een mildere manier van kijken naar wat er is, zonder te (ver)oordelen. Deze methode is erg geschikt voor mensen met lichamelijke klachten, stress of verschijnselen van burn-out, mensen die piekeren, of mensen met aanleg voor het ontwikkelen van depressies. De methode is ook geschikt voor mensen zonder klachten die geïnteresseerd zijn in mindfulness. Niet alleen helpt deze methode je veel ontspannener met moeilijkheden om te gaan en minder te piekeren, het helpt je ook meer open te staan en meer van het leven te genieten.

Introductieprogramma's Mindfulness

Vraag je je af of mindfulness iets voor jou is?

Introductieworkshop

Eens in de zoveel tijd organiseren we een introductieworkshop mindfulness. De ene keer live op ons centrum, de andere keer online.
Vraag je je af of mindfulness iets voor je is? Weet je nog niet zeker of je een mindfulnesstraining wilt volgen?
Ben je benieuwd naar de sfeer op het centrum? Wil je vrijblijvend kennismaken met de trainer? Dan is een introductieworkshop een idee voor jou!

Zelfstudie online videocursus

Liever in je eigen tempo de beginselen van mindfulness je eigen maken? Er is een mindfulness basistraining die je zelfstandig kunt doornemen. Het is een online videocursus die je volledig zelfstandig en op eigen tempo kan volgen. De videocursus bestaat uit: 5 videolessen, een reeks downloadbare audiobestanden en Pdf’s met het huiswerk en aanvullende informatie. Het beste is als je hem in één of een aantal weken doorneemt in een vaste structuur. In de video’s neemt Hende je mee in de wereld van mindfulness, en haar stem begeleidt je in de audio’s.

Geen evenementen gevonden!

MINDFULNESS 1 | Basisprogramma's

Wil je mindfulness leren toepassen?

Mindfulness Basistraining

Geschikt voor mensen die teveel in hun hoofd zitten, met aanleg voor piekeren, angst of somberheid, stress- of lichamelijke klachten, voor wie zich steeds gejaagd voelt – maar ook voor geïnteresseerden zonder klachten. Mindfulness helpt je bij het ontwikkelen van aandacht en focus, persoonlijke groei en meer bewust zijn en bewust handelen.

Deze training is het officiële programma ontwikkeld door Segal, Williams en Teasdale, in samenspraak met Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van de moderne mindfulnessbeweging. In deze training is er ook aandacht voor het denken en de stemming, en voor het toepassen van mindfulness op moeilijke momenten.

Het programma bestaat uit 8 dagdelen van 2 ½ uur, en een hele oefendag en is gespreid over 8-9 weken.
Ook bieden we de training af en toe aan in de compacte vorm: 1 intensieve week (5 dagen, Mindfulness Intensive).
Beide programma’s zijn gebruikelijk in de VS en beide worden ook bij ons aangeboden.

De trainingen worden doorgaans in het Nederlands gegeven door Hende Bauer (mits anders aangegeven).

Je leert wat mindfulness is en oefent met een scala aan mindfulnesstechnieken. Je leert jezelf beter kennen, je leer mindfulness in je dagelijks leven in- en toepassen en je ontwikkelt een mindful houding.

Geen evenementen gevonden!

MINDFULNESS 2 | Verdiepingsprogramma's

Al ervaring met mindfulness?

Het Centrum biedt jaarlijks enkele verdiepingsprogramma’s. In het begin van het jaar Elke Dag Mediteren, en in het najaar Omarm Je Leven.

Mindfulness 2: Omarm je leven (OJL)

  • Heb je een mindfulnesstraining gevolgd of een andere basis in meditatie?
  • Wil je graag bezig blijven met aandacht, meditatie en mindfulness?
  • Heb je behoefte aan de ondersteuning van het samen met een groep oefenen?
  • Heb je behoefte aan verdieping van wat je al hebt geleerd?
  • Wil je doorgaan met bewust bij jezelf en het leven stil staan?
  • Wil je mindfulness leren toepassen op uitdagende momenten?
  • Ben je benieuwd wat mindfulness je nog meer te bieden kan hebben?
  • Ben je soms ontevreden over patronen in je manier van reageren op anderen of in bepaalde situaties?
  • Wil je leren mindfulness toe te passen op de mooie momenten in het leven?
  • Heb je gewoon zin in een interessante mooie cursus?

Als je op verschillende van deze vragen ja hebt gezegd, dan is dit de training voor jou.
Deze training biedt je een grondige verdieping van de mindfulnesstraining.

Als je een basis hebt in mindfulness ben je waarschijnlijk enthousiast geworden over de waarde van mindfulness in jouw leven.

Je had je voorgenomen om het geleerde te blijven toepassen om zo geestelijke kalmte, een bewuste milde houding, en rustig reageren te blijven cultiveren.
In de praktijk is dat niet zo eenvoudig. De fijne, mooie momenten, ontmoetingen, zintuiglijke ervaringen worden vlak en merk je maar half op, en het pijnlijke ga je uit de weg. De kern van mindfulness raakt steeds meer uit beeld.

Wil je die kern terug vinden, en je beoefening verdiepen? Doe dan mee met deze verdiepingstraining.

De training heet: Je Leven Omarmen!

Je leven omarmen? Wat bedoel je daar toch mee? Ik ben er nog niet over uit of dit de beste naam is voor deze training. Ik zal uitleggen wat ik er mee bedoel.

Het leven bestaat uit allerlei ervaringen. Sommige interessant, andere vrij saai of schijnbaar onbelangrijk. Sommige heel prettig. Sommige heel onprettig.

Met je leven omarmen bedoel ik dan: je open stellen voor de mooie, liefdevolle, interessante, aangename, grappige momenten en deze volledig tot je laten doordringen. Deze als een spons opzuigen.

Maar – het leven bestaat ook uit uitdagende en soms ronduit onprettige of nare dingen. Hoewel het een wijdverbreide neiging is om te proberen aan deze onplezierige momenten te ontsnappen, lukt dat vaak maar half.
We moeten toch door die lastige stuaties heen, ze doorleven. We kunnen er eigenlijk niet aan ontsnappen.
En vaak zijn ze eigenlijk veel beter te dragen en makkelijker te doorstaan als we er aandacht aan geven – dat lijkt paradoxaal misschien.
We willen er, als het kan, zo wijs mogelijk mee omgaan. Door je ogen ervoor te sluiten lukt dat meestal niet. Dit lukt je beter als je je open stelt voor de onprettige ervaringen en er misschien ook nieuwsgierig naar bent.

In het gewone leven hebben we patronen ontwikkeld, die niet allemaal even handig zijn. We stellen uit, zijn kribbig of gehaast, zijn perfectionistisch… Ook dergelijke patronen kun je met mindfulness benaderen en geleidelijk ombuigen. Ook dat doen we in de training: Je kiest aan een automatisch patroon van jezelf waar je last van hebt, en waar je bewuster en wijzer mee wilt leren omgaan. Dit ga je met aandacht verkennen en wie weet er daarna minder reactief en meer bewust mee om leren gaan.

Dat alles leer je in de cursus Omarm Je Leven.

Life is about 50% pain and 50% pleasure, the problem that occurs is that we spend our pleasure time, pushing away pain, and therefore reduce the happy life that we want.

Jack Kornfield

Het mooie en het moeilijke, het prettige en het ongemakkelijke, je eigen patronen, allemaal toelaten, en met nieuwsgierigheid benaderen. Het leven in zijn volheid – Omarmen dus 🙂

Doe je mee? Ik hoop je op de training te zien!

Trainer: Hende Bauer (zeer ervaren, gaf mindfulnessles aan meer dan 1000 mensen, en nog steeds enthousiast)

Op de training kijk ik met een heel goed gevoel terug; vond het een mooi gefocust en evenwichtig programma dat denk ik voor mij ook precies op het goede moment kwam.
Echt een zinvolle verdieping, niet zozeer van de mindfulness-beoefening in de zin van ‘de techniek’ (zoals ik het onbewust nog steeds denk ik toch beschouwde: ’12 minuten op adem concentreren’ als een van de taken op het lijstje dat moet afgewerkt worden elke dag) maar meer in de zin van ‘waar gaat het eigenlijk om in meditatie en hoe ga ik zelf nu eigenlijk met ruimte maken – beschouwen – accepteren – vertrouwen om’?

Deelneemster Omarm Je Leven, 38 jaar

Als deze data je niet schikken, en je bent geïnteresseerd in de volgende ronde, vul dan dit formulier in om dit aan ons te laten weten.

Geen evenementen gevonden!

Mindfulness 2: Elke Dag Mediteren (EDM)

Of eigenlijk: Jouw persoonlijke routine vinden in mediteren

Half an hour of meditation each day is essential, except when you are busy. Then a full hour is needed.

Saint Francis de Sales

  • Lukt het je niet om regelmatig te mediteren of te oefenen met mindfulness?
  • Heb je gemerkt dat mediteren jou echt helpt in je dagelijks leven, in je focus, stressbestendigheid, flexibiliteit, werk, relaties, communicatie?
  • Vind je het prettig om geregeld te mediteren?
  • Heb je al vaker geprobeerd er structuur in te krijgen?
  • Denk je dat je gewoonweg niet voldoende discipline hebt? En dat je harder je best zou moeten doen?
  • Merk je dat, goede bedoelingen ten spijt, er toch steeds weer de klad in komt?
  • Ben je op zoek naar manieren om deze goede gewoonte in te bouwen in je leven?
  • Ben je er nu aan toe om dit eens grondig aan te pakken?

Ik vond het samenzijn ook fijn. De luchtige manier om met serieuze dingen bezig te zijn. Ik zou hem zo nog een keer volgen! 

Deelneemster EDM

Mensen die een mindfulnessprogramma hebben gevolgd, hebben hier meestal veel baat bij. Ze voelen zich na die 8 weken anders, kalmer, rustiger, opener; ze genieten meer van hun leven, en zijn opmerkzamer; hun relaties verlopen prettiger.
Aan het einde van de training nemen ze zich vast voor om dit in hun leven te houden, en het niet meer los te laten.
Ondanks deze goede resultaten, en de goede voornemens, verslapt na een tijdje toch de aandacht. De beoefening verwatert. Nog een tijd lang blijft de winst bestaan, en denk je misschien dat je het ook kunt vasthouden ook al mediteer je minder vaak….
En dan na een tijdje merk je toch, dat zowel het mediteren, als de effecten ervan het raam zijn uit gevlogen. Je vervalt weer in je oude patronen, en merkt dat je focus en stressbestendigheid weer verminderen. Je denkt nog wel aan mindfulness maar komt er niet meer aan toe.

Je gaat het wel een beetje missen.

Je doet wat halfslachtige pogingen om het weer op te pakken. Het vuur is er een beetje uit.

Je overweegt misschien zelfs de hele mindfulnesstraining opnieuw te volgen. En dat is natuurlijk prima, en zelfs heel zinnig. Want dan loop je de stof nog eens grondig door, en de tweede keer haal je er weer heel andere dingen uit.

Maar jij bent vooral op zoek naar een training toegespitst op het oppakken en weer inbouwen van meditatie. Waarbij je zoekt naar wat jou persoonlijk motiveert. Naar de hulpmiddelen die jou passen. Naar een structuur (of misschien juist geen structuur, we zijn tenslotte allemaal anders) die jou past. Naar praktische oplossingen voor de obstakels die je tegenkomt. En naar een mindful/aandachtige en compassievolle houding ten opzichte van jezelf.

Deze training bestaat uit 3 zaterdagen (online of live op onze locatie) en 2 woensdagavonden (online), waarbij je in een groep, in tweetallen en vooral ook zelf thuis, met allerlei oefeningen en invalshoeken aan de slag gaat.

Er wordt gewerkt met (een klein beetje) theorie, technieken en vooral veel oefeningen uit verschillende invalshoeken. Er wordt gewerkt met positieve psychologie, gedragsmodificatie, problem solving technieken; oefeningen vanuit mindful self compassie en mindfulness training. In een eclectische mix, zodat er ook voor jou voldoende in zit dat jou zal passen.

Hende Bauer, de trainer, heeft 30 jaar ervaring zowel in psychotherapie, gedragstherapie, training van gedragsverandering, beoefent al sinds 2000 zen, mindfulness en zelfcompassie. Ze heeft ruime ervaring in alle gebruikte methodes en technieken.

Qua tijdsinvestering moet je rekenen op elke dag ongeveer 5 à 15 minuten voor oefeningen en reflectie. En daarnaast natuurlijk de tijd die je wilt stoppen in mediteren :), alles tussen 5 minuten en 45 minuten is prima.

Vorige maand heb ik meegedaan met de EDM Challenge (een week Elke Dag Mediteren – online). 
Ik vond het heel leuk om mee te doen en het is me tot nu toe gelukt om elke dag met mindfulness bezig te zijn. De opzet van de EDM Challenge vind ik heel praktisch en overzichtelijk, daarom heb
ik ervoor gekozen om elke week de opdrachten en meditaties te herhalen (ook de Mindfulness-Videotraining heb ik herhaald).
 
Een paar jaar geleden heb ik een individuele mindfulness-training gevolgd en vorig jaar december de Mindfulness-Videotraining, maar ondanks dat ik er veel baat bij had vond ik het moeilijk om
elke dag te blijven mediteren. Dankzij de EDM Challenge heb ik inspiratie gekregen – de tips en toelichting die jij in de filmpjes geeft zijn handig – om elke dag met mindfulness bezig te zijn op een manier die mij aanspreekt en bij mij past.  – Ilona


Ik ben nog altijd dankbaar voor die mooie tools die ik van jou geleerd heb. Ze waren direct beschikbaar, en het ging haast automatisch, zelfs nadat ik al een hele poos niet gemediteerd had.
Sterk spul, mindfulnes.
– Marianne, kijkt 10 jaar later terug op haar training

Geen evenementen gevonden!

Stiltedagen

Enkele malen per jaar wordt er een stiltedag georganiseerd, bedoeld voor diegenen die één van de mindfulnesstrainingen volgen of hebben gevolgd.

Zeer de moeite waard om je beoefening op te halen, op te frissen, jezelf te inspireren.
Ook mindfulnesstrainers die zich willen opladen of graag eens bij een ander in de keuken kijken zijn zeer welkom!

Deze dag bestaat uit verschillende zitmeditaties, loopmeditatie, meditatieve bewegingsoefeningen. Er wordt gedurende de dag niet gesproken, behalve bij de opening, en in het laatste half uur, waarin ervaringen worden uitgewisseld.
Inclusief lunch.

Af en toe wordt er een stiltedag met een thema (Compassie bijvoorbeeld) gegeven, en af en toe een Verdiepende stiltedag. Deze thema- en verdiepende dagen worden door Hende Bauer zelf gegeven, en zijn bestemd voor diegenen die al eens eerder een stiltedag of retraite hebben meegemaakt. Verder is de opzet en prijs hetzelfde, en er wordt ook voor een eenvoudige lunch gezorgd.

Er is slechts een beperkt aantal plaatsen voor de Stiltedag beschikbaar, omdat de deelnemers van de lopende mindfulnesstraining voorrang hebben en het totale aantal beschikbare plekken door de Corona-maatregelen is afgenomen. Je kan je daarom pas aanmelden zodra de lopende mindfulnesstraining is gestart. Wil je alvast je interesse kenbaar maken of bovenaan de wachtlijst komen, stuur ons dan een e-mail hierover (info@centrummindfulness.nl).

Geen evenementen gevonden!
Scroll naar top