
Supervisorenopleiding voor mindfulnesstrainers
Ben je een ervaren mindfulnesstrainer?
Wil je andere (beginnende) mindfulnesstrainers supervisie geven? Krijg je misschien al zelfs die vraag?
Ben je betrokken bij een opleiding waar je supervisiewerk voor doet?
Heb je behoefte aan handvatten voor dit zo mooie maar uitdagende en soms complexe werk?
Wil je eens samen met andere trainers en supervisoren i.o. reflecteren op wat supervisie is, wat goede supervisie is, en hoe de mindfulnessprincipes recht te doen binnen je supervisie?
Doe dan mee aan de supervisorenopleiding.Â
Gedurende 4 dagen werken we samen aan:
- Wat supervisie is, wat het niet is
- Vormen en stijlen van supervisie
- Werkvormen binnen supervisie
- Hoe het supervisieproces vorm te geven
- Welke competenties dient een mindfulnesstrainer te ontwikkelen?
- Competenties van supervisoren
Er wordt gewerkt met korte theoretische inleidingen en met veel oefening. Tijdens de training bespreek je ook eigen supervisiesessies m.b.v. video-opnames of live supervisie. Er is wat leeswerk maar het accent ligt op uitwisseling en oefenen. Er is veel ruimte voor vragen van deelnemers.
De docent
De training wordt gegeven door Hende Bauer. Zij is mindfulnesstrainer, mindfulnessopleider, compassietrainer en psycholoog/psychotherapeut. Ze begon haar loopbaan als psycholoog en behandelaar, en is opgeleid tot cliëntgericht psychotherapeut, cognitief gedragstherapeut met als specialisaties systeemtherapie en groepstherapie.
Zij geeft sinds het begin van haar loopbaan (1990) supervisie, in eerste instantie aan psychologiestagiaires, en sinds 2000 aan therapeuten in opleiding tot psychotherapeut/cognitief gedragstherapeut. Zij geeft sinds 2008 opleidingen MBCT en sinds die tijd ook supervisie aan mindfulnesstrainers in opleiding. Zij is geregistreerd supervisor VGCT, supervisor NVP; en qua mindfulness erkend als supervisor bij zowel de VMBN als de VVM.
Daarnaast is ze leersupervisor (geeft supervisie aan supervisoren).
Hende Bauer mediteert sinds 2000 (Zen en mindfulness), en geeft mindfulnesstrainingen aan groepen sinds 2005. Ze richtte in 2007 het Centrum voor Mindfulness Den Haag op: hier geeft ze basistrainingen MBCT en MBSR, compassietrainingen MSC en MBCL, trainingen aan professionals, trainersopleidingen MBCT, leertherapie, supervisie. Zij gaf ruim 100 mindfulnesstrainingen, en trainde meer dan 3000 mensen.Â
Heb je vragen over deze opleiding of wil je je aanmelden? Mail dan naar de VVM. Klik op onderstaande knop voor het mailadres.
Waarom mindfulness-supervisie?
Mindfulness is populair: steeds meer mensen volgen een training, organisaties bieden het aan medewerkers aan, en er worden ook meer en meer mensen opgeleid tot trainer. Ook ontstaan er nieuwe mindfulness-based programma’s waarbij mindfulness een belangrijk onderdeel of houdingsaspect is. Het veld (partners zoals verzekeraars, opdrachtgevers, beroepsverenigingen, klanten) rekent daarbij op kwaliteit en professionaliteit.
Als je bent opgeleid tot trainer, heb je een grondige basis om in de praktijk aan de slag te gaan. De praktijk is echter weerbarstig: je twijfelt of alle kandidaten er baat bij zullen hebben, er gebeuren dingen in de sessies die je niet verwachtte, je schiet in eigen patronen. Er zijn oefeningen die jij prachtig vindt maar een deelnemer heeft er niets mee. Er zijn oefeningen die jij niet zo nuttig vindt of onprettig, en je neigt ertoe die misschien over te slaan. Er zijn momenten van voldoening maar ook momenten van twijfel en onzekerheid.
In het begin van je loopbaan als trainer is het van belang dat je het programma naar vorm en inhoud op een deskundige manier geeft, op een integere manier, en trouw blijft aan de basisbeginselen van het programma. Juist in deze periode kan supervisie helpen om de afstand tussen theorie en praktijk te overbruggen.
In latere fases komen andere uitdagingen op je pad. Je wordt je bewuster van je eigen reactiviteit en patronen, je geeft trainingen misschien meer op de automatische piloot; je gaat toenemend inzicht krijgen in je eigen proces, je eigen beoefening en je trainerschap, en het verband ertussen. Richtlijnen voor mindfulnesstrainers (zoals the framework for integrity) benadrukken het belang van doorlopende reflectie op je trainerschap door supervisie.
Wat is mindfulness-supervisie?
Mindfulness-supervisie kan worden gezien als een onderdeel van opleiding en verdere professionele ontwikkeling van mindfulnesstrainers. De professional is een MBCT-, MBSR- of MBI-trainer (in opleiding), die de intentie heeft zich te professionaliseren en te blijven ontwikkelen.
De supervisie heeft steeds betrekking op het werk als mindfulnessprofessional, waarbij de thema’s kunnen uiteenlopen van vrij praktisch tot meer persoonlijk:
- hoe richt ik sessie 5 in
- hoe bepaal ik of ik iemand toelaat in de groep,
- hoe doe ik de rozijnoefening
- wat is mijn weerstand bij de rozijnoefening
- wat gebeurt er in mij als iemand het niet lijkt te snappen, teveel praat, zich niet laat zien
- wat gebeurt er in mij en in de groep wanneer ik ga twijfelen aan mezelf
- hoe ben ik met en hoe ga ik om met mijn eigen emoties, eigen pijn, eigen geraakt zijn
- hoe bevorder ik een veilig groepsklimaat
- wat heeft mijn eigen beoefening te maken met wat er in de groep gebeurt
- wat gebeurt er in mij dat het lastig maakt om embodied presence te houden wanneer iemand zich kritisch uitlaat
Het betreft een breed terrein van enerzijds kennis van het curriculum, de achterliggende principes, en het kunnen conceptualiseren van wat er gebeurt in de groep, tot het kundig omgaan met lastige interacties en uitdagende situaties, het begeleiden van groepsprocessen, tot anderzijds de eigen processen en beoefening.
Deze thema’s kunnen ook om verschillende houdingen van de supervisor vragen, die kunnen variëren: soms zal de supervisor meer een instructeur of docent zijn, andere keren die van coach of consultant, maar doorgaans zal de houding er een zijn van mindfulnesstrainer: de gekozen benadering hangt van de situatie, de hulpvraag en de ontwikkelingsfase van de supervisant af, maar mindfulness is steeds de container.
Hoe onderscheidt mindfulness-supervisie zich van andere supervisie?
Het onderscheid is naar inhoud en vorm, en is in beide opzichten duidelijk verschillend.
Inhoud: Waarover het gaat in mindfulness-supervisie is: het specifieke programma, de inhoud, intenties, en houding/belichaming van het trainerschap) en alles wat de supervisant daarin tegenkomt.
Vorm: Hoe de mindfulness-supervisie vormgegeven wordt heeft ook specifieke aspecten: alle kwaliteiten en aspecten die in het trainerschap op de voorgrond staan, en die de trainer belichaamt en modelleert, die komen in de supervisie en bij de supervisor terug.
Er is de volgende parallel te trekken: zoals de trainer via embodied presence, de 8 houdingsfactoren en inquiry een belangrijke bijdrage levert aan de leerervaring van de trainee, zo doet de supervisor dat in de supervisie.
De supervisie is daarmee een plek en een veilige ruimte om stil te staan bij de eigen ervaringen en processen, en hierop te reflecteren.
Wat moet je thuis doen?
Deelnemers krijgen enkele reflectie-opdrachten en een beperkte hoeveelheid literatuur om te lezen.
Daarnaast wordt hen gevraagd om 3x een supervisiesessie te houden met een supervisant, een collega of een medestudent, om hierop te kunnen reflecteren tijdens de training. Deelnemers zoeken al voor de 1e sessie iemand die mindfulness geeft en die 3 supervisiesessies wil doen (en die 1x een opname inbrengt van een mindfulness-sessie). Er worden video-opnames van gemaakt om te bespreken.
Deze opnames worden met toestemming van de supervisant gemaakt, worden teruggekeken door de supervisor-in-opleiding, met 1 of 2 mede-supervisoren-in-opleiding, en daarna vernietigd.
Op de 1e opleidingsdag worden de supervisoren-in-opleiding ingedeeld in 2- of 3-tallen zodat men gedurende de opleiding een buddy heeft om de supervisies mee te bespreken. Deze buddies zijn gehouden aan vertrouwelijkheid zowel over de mede-supervisor-in-opleiding als over de supervisant.