2022 en goede voornemens

Ik vind Oud en Nieuw een heerlijk feest, waar ik van houd, maar tegelijkertijd een goede periode voor bezinning en reflectie. 

Is voor jou O&N ook een moment van bezinning? Sta jij, net als ik, stil bij wat je hoopt voor het nieuwe jaar? Ik ben vooral bezig geweest, en nog, met de vraag naar mijn intentie voor het komende jaar. Waar wil ik mijn aandacht en energie op richten?

Weet jij het al? Hieronder alvast wat tips om van je goede voornemen(s) een succes te maken!

Kies maximaal 1 voornemen (hoe meer, hoe minder kans van slagen) 

Kies jouw persoonlijke voornemen
Kies een voornemen waar je echt warm voor loopt, die je echt belangrijk vindt, waarvan je weet dat het een impact op je leven zal hebben, waar je gemotiveerd voor bent.

Schrijf je motivatie op
Noteer voor jezelf wat je voornemen is, en waarom die belangrijk voor je is, en wat je positieve motivatie is.
Dus noteer niet: ik moet eindelijk eens wat aan dat uitgezakte lijf doen, maar noteer: ik ga mijn lichaam in vorm brengen. Niet: ik ga elke dag mediteren omdat ik anders weer in een burn out terecht kom, maar: ik  ga elke dag mediteren om mezelf aandacht te geven, goed voor mezelf te zorgen en mentale kalmte te ontwikkelen.

Gebruik een hulpmiddel
Kies iets dat je kan helpen om je aan je voornemen te herinneren, zodat je er dagelijks aan denkt, en je het onbewust in je opneemt.
Voorbeelden:
Verander het wachtwoord van je emailaccount en maak er een toepasselijke tekst van: mindfulnessisfijn.
Of schrijf het op een kaartje dat je in het boek stopt dat je leest.
Of zet het op het startscherm van je telefoon.

Formuleer je voornemen super-helder
Maak je voornemen precies, helder, meetbaar. Zorg dat niemand, jijzelf nog het minst 🙂 kan betwijfelen wat je bedoelt. Ook je onderbewuste moet het kunnen snappen (en we weten allemaal dat het onderbewuste niet altijd heel volwassen is en denkt…).
Dus niet: ik ga vaker mediteren, maar: ik mediteer elke dag minimaal 10 minuten, meteen na het opstaan.

Monitor jezelf
Houd bij hoe het gaat. Noteer elke keer dat je het gewenste gedrag hebt uitgevoerd. Noteer ook de keren dat het mis ging.

Reflectiemomenten
Bouw momenten in om je aantekeningen te bekijken. Wat ging er goed, wat ging er niet goed. Wat waren de omstandigheden waarbij je terugviel? Wie was erbij? Hoe voelde je je?

Kun je een alternatief bedenken voor een volgende keer?
Als je reflecteert op wat er mis ging, bedenkt dan meteen een alternatief.
Bijvoorbeeld als je altijd met een bepaalde vriendin een taartje gaat eten, is het moeilijk om dat in precies diezelfde situatie om te buigen. Een alternatief zou kunnen zijn om een wandeling te gaan maken met die vriendin. Of om af te spreken voor de lunch en dan een salade te nemen. Of nodig haar bij je thuis uit en zorg voor lekker fruit.

Nog een voorbeeld.
Je hebt je voorgenomen om elke avond te mediteren, maar op een dag haalt een vriend je op van het werk. Jullie gaan de stad in, je komt laat thuis en …. Het is er niet van gekomen.
Een alternatief zou kunnen zijn dat je aan je vriend vraagt om een half uurtje later te komen, zodat je tussen je werk en opgehaald worden tijd kunt nemen voor je meditatie.
Of je zou elke avond nadat je hebt gemediteerd, even kunnen  stilstaan bij de volgende dag, je planning, en kijken of er obstakels zijn, en een oplossing verzinnen.
Door het zo aan te pakken kun je van de terugvalmomenten leerpunten maken.

Beloon jezelf
Als je een week aan je voornemen hebt gehouden, geef jezelf een beloning. Maak bijvoorbeeld je favoriete avondeten klaar. Of koop een paar leuke sokken. Koop 1 bloem en zet die in een vaas op een plek dat je wordt herinnerd aan je succes.
Dit lijkt kinderachtig maar dat is het niet! Je moet leren om jezelf positief te benaderen en alle successen te vieren, en dit – kleine cadeautjes geven – kan helpen.

Ik wens je in ieder geval een geweldig 2022!

Oh en, wil jij in het nieuwe jaar meer bezig zijn met mindfulness en zelfcompassie? Kijk vooral eens naar de trainingen die begin 2022 van start gaan. 

Wil jij eerst meer weten over mindfulness en zelfcompassie? In de tweede week van januari geef ik een online introductieworkshop Mindfulness en een introductieworkshop Compassie. Een goede manier om eens kennis te maken!

© 2021 Hende Bauer/Centrum voor Mindfulness Den Haag, alle rechten voorbehouden

ALS JE WILT KUN JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, WEBPAGINA OF NIEUWSBRIEF als je deze tekst erbij zet met een werkende link naar de website: “Door Hende Bauer van het Centrum voor Mindfulness Den Haag, www.centrummindfulness.nl.”

Scroll naar top