Mindful op de fiets zitten

You only live twice
Or so it seems
One life for your self
And one in your dreams

(lied gezongen door Nancy Sinatra in James Bond film)

Laatst zat ik op de fiets, en ik dacht: Oh, wat lekker zo fietsen, heerlijk, dat moet ik eigenlijk vaker doen, zo midden op de dag, en eigenlijk liever buiten de stad…. Lekker opfrissen, goed voor mijn lijf ook. Ik zou eigenlijk een sportfiets moeten kopen en 3 keer in de week een stuk fietsen, en dan … oh ja, een vouwfiets voor als ik met de trein of de auto naar een andere stad ga, dan kan ik daar ook lekker fietsen.

Ondertussen heb ik niet gezien hoe (vermoed ik, dat zag ik een dag later gelukkig wel) de zachte wind langs mijn huid streek, bloempjes voorbij dwarrelden, niet gezien hoe de zon onder de laaghangende wolken doorscheen, en hoe de lucht er uit zag.

Als je een beetje op me lijkt, breng je ook veel tijd door in gedachten, waarbij je naar de toekomst of het verleden vertrokken bent. Je dagdroomt over een heerlijke toekomst, je fantaseert, je maakt een to-do-list in je hoofd of maakt verbeterplannetjes, of je hebt doemscenario’s van hoe dingen in de soep lopen of je voor aap zult staan; je tobt over gemiste kansen en vraagt je af hoe het zou zijn geweest als je andere keuzes had gemaakt, over dingen je eigenlijk had moeten zeggen…..

Grote delen van de tijd zijn we afgedwaald met onze aandacht, in een virtuele “werkelijkheid”, een schijnwerkelijkheid – in een virtuele wereld. Nu weet ik niet zo veel van de virtuele wereld in bijvoorbeeld gamen, maar ik heb het idee dat je beter in je echte leven kunt gaan sporten, dan in een virtuele wereld atletisch zijn, dat je beter met vrienden kunt lachen dan met onbekenden emoticons uitwisselen….

Om in je echte leven andere keuzes te kunnen maken, en om van je werkelijke leven een mooi waardevol leven te maken, moet je ‘erbij zijn’. Bewust, aanwezig, in het moment zijn.
Ik zou dus zeggen: enige en eenmalige voorstelling, mis het niet, zorg dat je erbij bent!

Terug naar het hier-en-nu is de oplossing…. Genieten van het leven, doe je in het hier en nu. Wijs omgaan met lastige situaties, doe je ook in het hier en nu.

Terug naar het hier-en-nu: tips

  • Merk op dat je weg was uit het moment
  • Feliciteer je zelf er mee dat je dit hebt opgemerkt! Serieus, dat is een compliment waard, het is helemaal niet vanzelfsprekend dat we dit opmerken en dat moet je echt trainen.
  • Ga er niet verder over door denken, stap niet op de gedachtentrein!
  • Ga met je aandacht naar de geluiden om je heen (horen)
  • Naar de lichtval, de kleuren, wat je ziet aan vormen (zien)
  • Naar je lichaam, wat voor ervaringen heb je nu in je lijf? Tintelingen, warmte, druk, beweging, draaien, enzovoort (voelen)
  • Naar wat je ruikt of proeft (ruiken, proeven)
  • Naar je ademhaling, de buik die beweegt, de borst, de luchtstroom bij de neus (adem)
  • Ook tijdens een gesprek of ontmoeting kun je aandacht geven in het moment bijvoorbeeld aan de ander, diens stem, diens blik, wat merk je bij jezelf in reactie op die ander?

Opmerking: De lijst met mogelijke aspecten waar je je aandacht op kunt richten is in principe eindeloos. De zintuigelijke ervaring is doorgaans het meest helpend. In het begin zul je het misschien zinnig vinden de verschillende zintuigen langs te gaan, maar maak er niet te veel een prestatieslag van. Na verloop van tijd gaat het steeds gemakkelijker en vanzelfsprekender.

Belangrijkste tip: Doe het nu, en doe het keer op keer. Het heeft geen zin te verwachten dat je continu ‘present’ zult zijn, zo zijn we niet gebakken. Verwijten maken is achteraf gepraat, en fantaseren gaat over de toekomst. Het enige moment dat je een keuze hebt, is nu!

Wil je Hende’s blog ook in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief, je ontvangt dan ook de gratis mindfulness starterskit en kan meedoen aan gratis wekelijkse meditaties door Hende!

© 2021 Hende Bauer/Centrum voor Mindfulness Den Haag, alle rechten voorbehouden

ALS JE WILT KUN JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, WEBPAGINA OF NIEUWSBRIEF als je deze tekst erbij zet met een werkende link naar de website: “Door Hende Bauer van het Centrum voor Mindfulness Den Haag, www.centrummindfulness.nl.”

Scroll naar top