Multitasken

Ik vraag me wel eens af wat de mens van de toekomst denkt, als hij terugkijkt op onze tijd. Misschien zeggen ze: Dat was de periode van het ontstaan van het internet. Of: de periode dat de aarde opwarmde en de mens dat toeliet. Of het tijdperk van de globalisering.

Mogelijk zeggen ze: Oh dat was de tijd dat mensen dachten dat ze konden multitasken. Mensen waren 24 uur per dag bereikbaar, en ze deden meerdere dingen tegelijk. Ik verwacht dat ze dan een beetje meewarig lachen, om die domme mensen.
Zoals je nu zou kunnen denken over de mensen die in de 17e eeuw water dronken uit de grachten, waar ook allerlei viezigheid in terechtkwam (nog geen riool).
Ach, ze wisten niet beter.

Je hebt vast al eens gelezen over waarom multitasken niet goed werkt. Onder andere omdat je niet meer dingen tegelijk kunt doen, dus steeds schakelt/wisselt tussen taken. Het wisselen van taak kost energie. Het kost tijd. Je moet je erop focussen. Je moet uit je geheugen de relevante informatie ophalen. En doordat je meerdere dingen tegelijk (afwisselend dus) doet, heb je geen pauzes.

Stel je voor je hebt een telefoongesprek met iemand. Die iemand denkt even na. Dan heb jij even een pauze. Je hebt VRIJ. Je hoeft even niet iets te doen.
We hebben de hele dag door gelegenheid voor dat soort pauzetjes.
En jij?
Of vul je ze op? Door even alvast een venster op je computer te openen. Naar je telefoon te kijken? Ondertussen vast aan je boodschappenlijstje te beginnen?

Doe het volgende testje om het uit te proberen. je hebt nodig: pen en papier, een klok met secondewijzer (of de stopwatchfunctie op je telefoon).

Lees de instructie van de volgende oefening, en als je die hebt begrepen begin je.
Je taak is om de volgende zin op te schrijven, en de letters te nummeren.
Dat doe je op 2 manieren. Van elk meet je de tijd.

Het resultaat ziet er zo uit:
MULTITASKEN IS EEN ILLUSIE
1234567891011121314151617181920212223

Manier 1:
Je schrijft eerst de M, daaronder schrijf je de 1, dan schrijf je de U, dan schrijf je de 2, dan schrijf je de L dan schrijf je de 3. Enzovoorts.
Ga je gang en meet de tijd.

Manier 2:
Je schrijft eerst de hele zin op.
Dan schrijf je de nummers eronder.
Ga je gang en meet de tijd.

En? Hoe ging het? Hoeveel tijd kostte het?
Voor 90 % van de mensen is er een duidelijk tijdverschil tussen beide manieren.
En dat niet alleen, het voelt ook anders voor de meeste mensen. Ik vind de 2e manier rustiger, eenvoudiger. Omdat ik niet steeds hoef te switchen en te bekijken waar ik gebleven was.

PS  Ben jij er 1 van die 10 % voor wie het niet veel uitmaakt: Doe hem dan nog eens maar tel van achteren naar voren, dus de M is 23, de U is 22 enzovoorts. Naarmate je meer moet nadenken bij je taak, wordt het coördineren moeilijker).

Wat heeft dit allemaal met mindfulness te maken?
Mindfulness is SINGLE TASKING. Het is 1 ding tegelijk doen en je aandacht erbij houden.
Dit maakt dat je meer gefocust bent. Minder fouten maakt, sneller werkt. Meer rustpauzes hebt. En, tot slot, je houdt het langer vol. Je houdt meer energie over.

Tip:
Neem je voor om het volgende uur te single tasken. Doe 1 klus met aandacht. Rond die af. Haal adem. Begin aan de volgende.
Pas dit ook toe in je pauzes. Eet een boterham. Proef. Drink thee. Voel de warmte van de kop. De stoom tegen je neus.
En stel dan na dat uur vast hoe je je voelt.

Heb jij een vraag voor de nieuwsbrief?
Laat het me weten, ik beantwoord graag lezersvragen!

The space between the notes makes the music

 

© 2018 Hende Bauer | Centrum voor Mindfulness Den Haag, alle rechten voorbehouden

ALS JE WILT KUN JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJSDSCHRIFT, WEBPAGINA OF NIEUWSBRIEF als je deze tekst erbij zet met een werkende link naar de website: “Door Hende Bauer van het Centrum voor Mindfulness Den Haag, www.centrummindfulness.nl.”

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.