Nu of nooit

Ik zat te piekeren over de reis naar huis. Zou de auto het wel doen, hoe laat moest ik weg, hoe ging ik de bagage organiseren? En toen opeens herinnerde ik me dat ik aandacht aan het ‘nu’ kon geven. Ik bleek in het gras te liggen, met een warme goudkleurige avondzon, een zacht briesje over mijn wangen, geluiden van vogels, klingelende koeienbellen. Van dit soort dingen genieten – juist daarvoor was ik op vakantie gegaan, maar bijna had ik het gemist 🙂

Van nature zijn we geneigd meer aandacht en energie te besteden aan onprettige ervaringen dan aan prettige. We herkauwen vervelende momenten, of we bereiden ons voor op problemen in de toekomst.
Daardoor missen we vaak de momenten die prettig zijn. We zitten bijvoorbeeld heerlijk op een zonnig terras een cappuccino te drinken maar bedenken ondertussen hoe we een probleem met iemand willen gaan aanpakken.
Als je de mooie en prettige momenten mist, dan mis je juist die belangrijke dingen – de dingen waar het om gaat! Jij wil toch ook genieten van het leven, van familie en vrienden, jij wil toch ook prettige dingen meemaken en je voldaan, levenslustig tevreden voelen?
Wil je die prettige momenten hebben, dan moet je ze wel ervaren! En dat vraagt erom er echt bij aanwezig te zijn, de ervaring met volle teugen in je op te nemen.
Ren dus niet in gedachten weer naar het volgende op de agenda, maar focus je op dit prettige moment en stel je helemaal open. Ik noem hier enkele tips om het prettige moment ten volle te ervaren.
Als je nu niet geniet, wanneer dan wel?

TIPS OM HET PRETTIGE MOMENT TEN VOLLE TE ERVAREN

1.   Realiseer je: Dit is een prettige ervaring/een prettig moment en neem je voor dit in je op te nemen.
2.   Vertraag: Neem bewust de tijd om dit moment in je op te nemen.
3.   Geef aandacht aan de zintuiglijke ervaringen: het zien, horen, voelen, proeven, ruiken.
4.   Geef aandacht aan de ander: Is het een moment met een ander waarbij je je verbonden voelt? Heb je plezier met iemand? Voel je je gewaardeerd of geliefd? Of waardeer je een ander of voel je liefde? Richt je aandacht op diegene met wie je bent!
5.   Neem je eigen reactie waar: Stel je open voor het gevoel dat de situatie bij je oproept. Hoe merk je dat jouw lichaam reageert, hoe voelt het in je lijf? Welke emotie voel je? Laat het toe.

Wanneer je een prettig moment op deze wijze waarneemt, is het ook gemakkelijker om het later weer op te roepen in je geest. Het wordt eenvoudiger om er opnieuw van (na) te genieten. Hoe meer aspecten van een moment je bewust beleeft, hoe gemakkelijker dit in je geheugen wordt opgeslagen en weer uit je geheugen kan worden opgediept. Je traint je geheugen voor mooie momenten.

Naarmate je dit vaker oefent, wordt het steeds gemakkelijker om aandacht te geven aan prettige ervaringen en kan het op den duur zelfs een tweede natuur worden!
In een groep en met begeleiding werken aan meer liefde en compassie voor jezelf (en anderen)? Lees dan hier over de compassietraining die binnenkort begint.

“Well,” said Pooh, “what I like best,” and then he had to stop and think.  Because although Eating Honey was a very good thing to do, there was a moment just before you began to eat it which was better than when you were, but he didn’t know what it was called. (A.A. Milne)

CC BY-NC-ND © 2017 Hende Bauer/Centrum voor Mindfulness Den Haag, alle rechten voorbehouden.

ALS JE WILT KUN JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, WEBPAGINA OF NIEUWSBRIEF als je deze tekst erbij zet, met een werkende link naar de website:
“CC BY-NC-ND © 2019 Hende Bauer van het Centrum voor Mindfulness Den Haag, www.centrummindfulness.nl” 

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.